Företagande iFokus

Företagande

Etikettbokföring-och-redovisning
Läst 5776 ggr
ironitech
0

Frågor om viktiga datum

Hej på er!

Jag känner att detta är en sån här "idiotfråga" eftersom jag borde ha koll på detta nu när jag startat företag, men men, bara att krypa till korset och erkänna!! Oskyldig

Jag driver en Enskild firma och ska göra mitt första bokslut nu sista december. Jag använder Visma Enskild firma så det ser ju enkelt ut. Min fråga är dock vilka datum och vilka "aktiviteter" som gäller. Skulle någon kunna hjälpa mig med det. Alltså en "driva firma for Dummies". Typ så här:

• Den 1:a januari kan jag stänga året i programmet
  • Då får jag ut ett förenklat årsbokslut. Vad ska jag göra med det?
  • Händer inget mer innan deklarationen sen??

Sorry, men jag känner mig förvirrad av detta och jag tycker inte att jag hittar någon info på nätet heller.

mariatingsund
0

Du måste boka upp

- förutbetalda kostnader

- upplupna kostnader plus momsfordran

- kundfordringar (eventuellt om du skulle få Moms tillbaka)

- och eventuella förskott du fick för ett jobb du ska göra nästa år.

Dessa 4 ska du jämka med det du hade årets början (om du var igång då), då kommer alla siffror om dina inkomster och utgifter för året bli rätt.

Sen är ju inventering av varulager, avskivning av maskiner och inventarier mm.

Som nybörjare är nog lättast att ta hem en deklarationsblankett och där ser man vilka fält man ska fylla i och tänka rationellt utan att glömma något. De sidor du skriver ut från din bokföring blir underlag till vilka siffror som ska hamna på deklarationen. Vilket datum det blir, blir du påmind om av skatteverket.

Sen får du inte glömma mata in  ingående balans till det nya året.

Jag har säkert glömt en massa, men det är säkert fler som ska svara.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Niklas
0

#0: Det låter som om du skulle boka tid med en redovisningskonsult någon timme. De kan berätta vad som förväntas av dig i samband med bokslut och deklaration.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

ironitech
0

Tack för era svar!

Jag kommer att använda Vismas Enskild firma för att göra deklarationen. Den skriver ut deklarationsblanketterna och dom är som jag fattar det bara att skicka in till skatteverket. Sen, på en annan sida i programmet så visas vilka uppgifter jag ska fylla i på min vanliga deklarationsblankett. Jag tror därför att jag har rätt bra koll på vad som ska göras i samband med deklarationen. Programmet sköter alla avskrivningar av inventerier och något varulager har jag inte.

Det jag undrade över var vad man skulle göra med det andra, t.ex. årsbokslutet, men som jag fattat det nu så ska man inte skicka den till någon utan bara arkivera i en lämplig pärm.

pyromanen
0

När måste bokslutspappret vara klart, ifylld och sitta i pärmen?

Niklas
0

I Enskild firma vet jag inte att det finns någon tidsgräns. Har man inte ganska hög omsättning tror jag inte ens att man behöver göra ett riktigt bokslut. För aktiebolag tror jag att man har ungefär ett halvår på sig att skicka bokslut till Bolagsverket.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

EvaLeraMM
0

Tips! Skaffa dig en ekonomitant/farbror. Jag bara älskar min och hon är värd varenda liten krona hon ska ha för jobbet. Desto bättre ordning och koll jag har på alla papper desto billigare blir det och jag är ordningsam så det blir inte mycket. Men där jag känner att min kompetens tar slut tar hennes vid. Helt fantastiskt. Flört