Enskild näringsidkare
Hej funderar på att starta en Enskild firma och undrar om man måste hålla med bokföring? Hålla reda på Moms, debit etc?
Eller kan jag köpa in de saker jag vill sälja från grossister och sen bara sälja dem vidare. Och bara redovisa vinst på deklarationen?
Hur fungerar det?
Så länge du har ordning på alla kvitton från inköp och försäljning kan du köpa bokföringstjänsterna.
Leta efter bokföringsbyråer. Dom lever nämligen på detta.
Hans
Du menar som t.e.x Winbas?
Winbas är väl ett program. Men du ville ju inte hålla på med ekonomin. Så vad jag menar är att man tar kontakt med en lokal bokförings byrå. Detta är alltså ett företag där man för en summa pengar tar hand om dina kvitton och sköter resten.
Men kolla runt lite bland andra företag runt omkring vem dom använder .
Du kan hitta det under redovisningsbyrå också. Verkar blir fler träffar då.
Vet ju inte var i Dalarna du bor. Men bara i Falun (som exempel) fick jag upp 25 st på Eniro.
Hans

Köp ett billigt bokföringsprogram och sköt den löpande bokföringen via det. Jag kan rekommendera Wisma Admistration - billigt och bra program. I programmet finns mallar för kundfakturor m.m. En redovisningsbyrå kostar mellan 350-500 kronor i timmen och kan du sköta det mesta själv sparar du en hel del pengar. Glöm inte:
1: Var snål och köp bara det viktigaste.
2: Försök att bygga upp ett kapital i företaget.
3: Känner du dina leverantörer så be om lång kredittid.
4: Sök alla bidrag du kan!
5: Är din tanke att bygga upp ett större företag får du inte vara rädd för att tabetalt. Även om dina omkoastnader är låga s starten växer de snabbt om du behöver hyra lokal, anställa flera m.m
/T.
Ok #4 tack för tipsen. Har funderat på att gå någon bokföringskurs också så då borde det vara ganska lätt.
Några bidrag du rekommenderar?

Du har rätt inställning! Bokföring är inte vidare svårt! Jag vet inte vilken bransch du vill verka i men om du har följande i åtanke tror jag att det kommer gå bra för dig: Att ha företag handlar om att ha större inkomster än utgifter! Många tror att det finns en stor kista full med pengar i alla företag men så är det inte! Vad det gäller bidrag så är det främst starta eget bidrag du MÅSTE ha. Har du ingen inkomst under uppstarten har du inte stor chans att klara det. (Om du inte har en MYCKET god privatekonomi vill säga.) Många gör felet att de "föraktar" den hjälp de kan få men gå inte i den fällan! Att starta eget innebär mycket arbete som sliter både på privatekonomin samt familjen. Tänk på att du har en liten att ta hand om så mitt råd är att starta i liten skala!
Jo jag vet, precis så jag har tänkt starta i liten skala och sen om man lyckas få in några pengar kan jag utöka.