Starta Enskild Firma
Undrar om jag kan registrera en Enskild firma och sen ha den vilandes till jag fått upp hemsida, köpt in varor till lager etc?
I viken ende ska man börja?
Ingen som vet?

Hej Salama!
Registrera först din firma börja sedan med verksamheten. Företaget kommer inte vara vilande eftersom du påbörjar arbete med hemsidan m.m. Det är viktigt att du har företaget registrerat innan du börja handla saker eftersom många företag drivs med förlust i början vilket brukar ge Moms tillbaka i sin tur. Ett annat viktigt tips är att se till din privatekonomi från början! Skall du driva företag på heltid eller halvtid så försök att få "starta egetbidrag". Det är alltid påfrestande för privatekonomin att starta ett bolag. Försök även att alltid ta det lugn med utgifter tills du byggt upp företaget. Mycket du behöver till ditt företag kan du köpa billigt på bland annat Blocket.se
Ok, men om jag tex startar upp mitt företag idag men inte säljer något förens i säg oktober eller om ett år. Måste jag betala massa utgifter som skatt och så ändå? Mest det jag funderar över. Vilka kostnader får jag, mer än det jag själv köper till företaget?

I princip kan man säga att du betalar 3 olika sorters skatt:
1: Moms
2: Sociala avgifter samt löneskatt
3: Vinstskatt
Om du tex köper in varor för 10 000 kr + Moms = 12 500 totalt och lägger dessa på lager får du tillbaka momsen (om du redovisar Moms varje månad) När du sedan säljer varorna för tex 20´ + moms= 25´kr betalar du in momsen dvs 5000 kronor.
Sociala avgifter och löneskatt får du inte förrän du tar ut lön eller anställer någon.
Vinstskatt brukar men inte behöva bekymre sig om de 1-2 första åren. Generellt kan man säga att det tar 3 år att få ett företag lönsamt.
Men i ditt lilla ex där om man lägger ut 10 000 kr på varor får tillbaka momsen då ligger jag -10 000kr. eller hur?
Då sen om jag säljer varorna för 20 000 och har betalat momsen.
Kvar har jag 10 000 som jag la ut från första början.
??
Sen undrar jag på punkt 2. I Enskild firma tar man ju inte ut någon lön och sen betalar man ju egenavgift vad är det som gäller med den?
#5: Om du köper varorna för 10000 kronor och säljer för 20000 kronor har du en vinst. Momsen är högst 25 procent.
Köper du för 10000 får du betala 2500 i Moms. Säljer du för 20000 lägger du till 5000 i Moms. Netto kommer du att ha betalat 2500 i Moms och ha gjort en teoretisk vinst på 10000 kronor.
Vänliga hälsningar
Niklas
När det gäller EF så är det ju vinsten som ger skattenivån. Och det är ganska vanligt att man under uppstartåret sätter 0:- som planerad vinst i den preliminära deklarationen för detta år. Och då slipper man betala f-skatt.
Skulle det sedan ta fart med försäljningen så skickar man en ny prel och då får man ett nytt värde för vad man skall betala.
Hans