Företagande iFokus

Företagande

Etikett: bokföring-och-redovisning
Läst 6555 ggr
mamma-mu
0

Bokföra inköp från England

Jag har handlat från en firma i England. Hur bokför jag skatten, alltså det som står som :Total Tax Amount, på fakturan? Någon svensk Moms blir det väl inte??

hfohrman
0

För det första. Är du ett Svenskt momsregistrerat företag så skall du vid beställningen uppge dit momsreg nummer.

Då skall det engelska företaget inte ta ut engelsk Moms.

Om du nu inte har uppget ditt momsnummer så har företaget debiterat dig som varande en privatperson och då tagit ut engelsk Moms helt enligt reglerna.

I detta fall har du 3 alternativ.

1. Be om en ny faktura där du uppger ditt momsnummer.

2. Se den engelska momsen som varukostnad. (beror ju på summan)

3. Fösöka att få tillbaks pengarna av engelska skatteverket (räkna med minst en veckas jobb)

Sedan skall du bokföra fiktiv Moms på inköpet.

Om du köpt för och betalt till england ex 1000:- bokför du dessa 1000:- på resp 3xxx konto och 1930 (eller vad du använder)

Sedan bokför du dessutom 250:- på Kredit 2614 (tjänster) eller 2615 (varor) plus debit 2645.

Sedan skall dessa värden med på momsrapprten. Dessutom skall summan 1000:- vara med i ett fält på rapporen.

Hans

mamma-mu
0

Jag kan inte få till det, summan 1000 bokar jag på 'Inköp varor 25% EU' och 'Kassa'. Jag blir inte klok på var jag ska bokföra den fiktiva momsen, ska den inte debiteras 147x och krediteras ??? (enligt min kontoplan är 26xx förskott/låneskuld.)

Jag redovisar momsen i min självdeklaration

hfohrman
0

Du verkar ha en regält gammal kontoplan. Den kom 1997 om jag inte missminner mig. Och då var vi inte med i EU.  Tror inte det är så många som kan hjälpa till med denna längre.

http://www.bas.se/documents/Kontoplan_K1_09ver2.pdf

Hans

hfohrman
0

Fel. Vi var med i EU men det är fortfarande en totalt outdated kontoplan.

Hittade en gammal bas96

Kanske 2415 resp 1475. Men det är bara en gissning.

Sedan skall ju dessa siffror med momsrapporten.

Hans