Starta företag - Sjukskriven med socialbidrag
Hej.
Jag är mellan 18 och 25 år och sedan en tid 100% sjukskriven pga. social fobi.
Jag uppbär försörjningsstöd, och går i samtal med en terapeut.
Nu är det så att jag och en kompis till mig har pratat lite om att kanske starta en webshop, och registrera oss som LTD.
Ingen av oss räknar med att kunna leva på ev. inkomst, utan ser det som ett seriöst hobbyprojekt, som kanske med tiden kan bli nåt.
Hur kan jag lösa det här utan att bli av med mitt försörjningsstöd och sjukskrivning?
Jag är sjukskriven pga. social fobi, och är oförmögen att arbeta, och det är jag i 99% av fallen, men att driva en webshop tillsammaans med en kompis skulle inte vara något problem då jag inte behöver utsätta mig får sociala påfrestningar.
Finns det överhuvdtaget någon enkel lösning, som låter mig vara sjukskriven, ha försörjningsstöd och samtidigt äga en webshop? Jag förstår att jag får minskat bidrag i förhållande till ev. inkomst, och det är inga problem. Jag vill bara inte bli utan mitt bidrag och sjukskrivning när jag inte kommer kunna leva på bolaget vi vill starta.
Alla tips och synpunkter tas tackamt emot,
Mvh
Nässprayen

Knepigt det där. Sjukskriven är man ju därför att man inte kan förväntas klara av att jobba. Om du däremot klarar av din webshop så är du ju arbetsförmögen.
Däremot kan du via läkare få din sjukskrivning klassad som deltid. Dvs om du och läkaren anser att du kan anses arbetsför sät 50%.
Om försäkringskassan sedan godkänner detta kan du alltså jobba 50% i webbshopen och vara sjukskriven 50% och få ersättning för den delen av tiden.
Ja, at gå ner till 50 procent är en idé, men jag tror inte att inkomsten vi eventuellt kommer få i början kommr täcka upp för förlorat bidrag då.
Vi ser det som sagt mest som ett hobbyprojekt som vi vill starta upp som företag för att kunna expandera i om det går bra.
Jag hade en bekant som var 100% sjukpensionär efter en bilolycka.Han sysslade med antikviteter som hobby köpte lite och sålde lite.Men försäkringskassans goda minne.Han tog helt enkelt upp frågan vid ett tillfälle.Det gick bättre och bättre så till slut kunde han jobba med detta till 50% med lite trixande då han går med ständig värk..Det är väl enklast att fråga! Dom kan lyssna och förstå fast man inte tror det idag*L*
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/
Det är ju på modet att man skall försöka något för att komma tillbaks. Ex om du varit förtidspensionär så kan ju dessa idag enligt nya regler tjäna ett antal kronor.
Så som sagt. Kolla med FK.
Hans
Det har ju kommit nya regler i år som gör att du får ha en viss inkomst fast du har ersättning,
Gå in på försäkringskassans sida och kolla, där det står hur mycket av basbeloppet du får tjäna om du har 100% eller om man har ersättning 50% osv.
Så kan du ju se hur mycket inkomst du kommer att få från webbshopen, går det bra så kan du ju sänka ersättningen sen.