Företagande iFokus

Företagande

Etikettbokföring-och-redovisning
Läst 1300 ggr
d123
0

Aktiebolag

Kan jag använda mig utav de 100.000 kr som aktiebolaget kräver i min likviditetsbudget eller är de pengarna låsta?

//Daniel

Kaj
0

Nej, pengarna är inte låsta. Du kan använda dem för löpande utgifter.

Dock finns det några saker att tänka på. Du kan inte ta ut mer än 50.000 i löpande utgifter eftersom det är det lägsta värdet aktiekapitalet kan ha innan du måste upprätta in kontrollbalansräkning.

Du kan däremot köpa saker (datorer, kontorsmöbler od.) som kan bokas som inventarier. Då minskas inte aktiekapitalets värde eftersom dessa saker räknas som värde i bolaget.

Karin
0

Nja, det är väl inte riktigt sant. Det egna kapitalet i bolaget får inte understiga 50.000 men det innebär inte att man inte kan handla löpande utgifter för alla 100.000.

Eget kapital = aktiekapitalet + balanserat resultat (vinster/förluster från föregående år som man ej delat ut till aktieägarna) + årets resultat.

Alltså, om jag handlar kontorsmaterial och representerar, betalar telefonräkningar och hyror för 100.000 under en period men samtidigt säljer tjänster för 50.000 så är fortfarande mitt egna kapital 50.000 och bolaget är inte skyldig att upprätta kontrollbalans.

altavista
0

egentligen du behöver högre vinst än dessa 50-tusen, för man måste räkna med avskrivningar på inventarier som vanligtvis är 25 % /år

men det är mer sammansatt än så, för om du har t ex lager (tillverkade grejer eller inköpta) det "drar upp" vinsten.

Men hur som du måste ha 50-tusen - alltså lägst halva aktiekapitalet vid bokslutet antingen i reda pengar, värdet på dina varor eller inventarier efter avskrivning