Kassa
Hej
Den förste januari 2010 börjar en ny lag gälla om kassaapparat. Om man har en omsättning på mer än två basbelopp måste man ha en godkänd kassaapparat. Under en mässa i stockholm försökte två försäljare från cassio övertala mig om att man måste ha just deras maskin. Jag blev lite tveksam eftersom jag hört att man skall kunna köra samma typ , men med winbas. Är det någon här som vet hur man måste göra? Känns inte så kul att behöva slänga ut massa pengar på en kassaapparat.
/Saga
Jag har talat med flera leverantörer av kassaregister och det ligger fortfarande på remiss inga beslut är tagna.Dessutom så har dom inte ens fått fram en prototyp för den del som skall monteras i kassaregistrena f.rom 2010.Så det finns inga godkända apparater ute ännu bara sådana som man sen kan uppdatera men dom är rätt dyra.
Vilka sunkiga försäljare dom skulle jag aldrig handla av!
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Jag vet att ingen hittills är godkänd av svedrak (?) men att vissa leverantörer (exempelvis Cassio) garanterar att deras produkt kommer att bli det… hur man nu kan det innan man vet vad som gäller…
I vilket fall som så verkade det väldigt svävande.
Jag harkollat in ett progg som heter Winbas (www.winbas.com) som är gratis och verkar ha de funktioner jag gärna skulle vilja köra med. Men det är ju inte så kul om inte de heller blir godkända.
Cassios försäljningsargumet var att : allt kommer att rasa ihop vid årsskiftet för att alla kommer att vilja byta sammtidigt… :/
Om man absolut inte måste köpa kassaaparat nu så råder jag att vänta. Dels så att man vet vilka som kommer att bli godkända men också för att spara lite pengar. Även de som idag har en maskin som kommer att bli godkänd måste ju då betala för att leverantören ska komma ut och montra på och registrera den "svarta lådan" som bara skatteverket ska få tillgång till.
Det har tydligen hänt nått nu för nu annonserar man om lagen…
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/
Jo, jag fick också hem ett brev från skatteverket med info om nya lagen. Där står att det gäller från och med 1 januar 2010, så det är ju ingen panik än.
Det står också att det inte gäller torg- och marknadshandel… och det kan ju inte heller gälla om man lämnar in på kommission…då är det väl butiken som ska ha kassaregister… gäller det mon om man fakturerar kunder? borde det väl inte….
Det gäller som sagt bara vid kontanthandel.
Hittade dessutom att dom som säljer kontant för mindre än 4 pbb (ca 200000:-) dessutom automatiskt får dispans.
Hans
#6; Vart hittade du den siffran? (låter bra
)
På skatteverkets hemsida
Hans
Tackar!
4 basbelopp = 171 200