Företagande iFokus

Företagande

Etikettallmänt
Läst 1143 ggr
SallyB
0

F-skatt

Hur svårt är det att få F-skattebevis?

Jag skulle vilja börja frilansa som skribent, men innan jag fått F-skatt är det ju svårt att ta uppdrag, och innan jag får uppdrag är det ju svårt att visa på beräknad inkomst osv. Dvs moment 22 verkar föreligga…

Fn sjukskriven/arbetslös.

Kaj
0

Då du ansöker om F-skatt skall du ange beräknad inkomst. Detta är inte ett absolut värde utan bara vad du tror att du kommer att kunna få i intäkter. Skatteverket har full förståelse för att detta belopp bara är en uppskattning.

Det skall inte vara något problem med att få F-skattsedel utan det är bara att ansöka

hfohrman
0

Vill man nu prova så kanske

http://www.frilansfinans.se/t_index.php

Kan vara ett alternativ.

Detta företag är ett alternativ och det finns fler där ute med samma koncept. Detta har jag dock testat och är mycket nöjd med.

Detta passar om du inte har en massa investeringar utan bara kostnader knytna till ett visst uppdrag.

Hans

SallyB
0

Tack för svar!

Får ta tag i detta snart och ta mod till mig att skicka in ansökan.

SallyB
0

Hur gör man förresten om man vill dra igång två el flera skilda verksamheter, ex v webshop samt frilans? Då antar jag att man behöver flera F-skattbevis?

Alt två olika företag ex v två olika webshoppar, hur funkar det då?

hfohrman
0

Om vi pratar Enskild firma så kan du bara ha ett företag då företaget har samma pnr som ägaren . Dock kan du under detta ha ett antal olika bifirmor.

Dessa firmor kommer sedan att ha separata bokföringar. Men vid deklarationen slås dom sedan ihop resultatmässigt

Om man vill kan man väl troligen driva 2 webshoppar under samma bolag. Och istället registrera olika varumärken.

Hans

SallyB
0

Tack för svar! Glad

Bregotta
0

På den här sidan kan man göra ansökan till skatteverket (och bolagsregistrering om man vill det). Jag gjorde det via den länken och det var inte jättesvårt. Skatteverket har också infotillfällen som är bra att gå på och min erfarenhet är att de är mkt hjälpsamma och gärna svarar på alla "dumma" frågor man har. Lycka till!