Startaegetbidrag
Hejsan.
Jag är ny här och har lite funderingar kring det här med startaegetbidrag. På fredag är tanken att jag ska träffa en utvärderare som ska avgöra om jag är lämpad för att starta eget. Jag tänkte höra med er om någon av er har varit på en sån intervju och vad som eventuellt kan tänkas förväntas av mig. All hjälp mottages väldigt tacksamt!
Det handlar mycket om att ha en bra affärside som kan ge försörjning i framtiden och att du har vetskap om det du vill göra,
och att du verkligen visar att du vill göra detta t ex fick jag frågan om jag hade startat utan bidrag och utan tvekan sade jag ja
precis haft bidrag i 6 mån så nu är det upp till mig
Micke

Tack för svaret leo:)
Men de bad inte att få se några ekonomiska beräkningar eller liknande?
inte mer än affärsplanen och det var lite prat om hur man hade tänkt om den så att den inte var rent upp åt väggarna
men i mitt fall hade ju banken redan sagt ok så det var kanske lättare.
men svara ärligt och lugnt så ska det nog gå bra

Ok:) tack så mycket.
det hänger nog mycket på vilken bransch du tänkt dig. Kolla in vilka konkurrenter som finns på orten/området. Och om du kan göra en liten uppskattning av ev. blivande kunder. alltså en liten snabb marknadsanalys.
och gör gärna en lista hemma på dina plus och minus, så du kommer ihåg att pusha för dig själv o alla dina kunskaper, erfarenheter (plusen) och fråga dom om de saker o områden du har minus på…
dom kan ju inte begära att se en balansräkning och ungefärlig omsättning om det är ditt första möte med dom :)

På vilket sätt menar du att branshen i sig har betydelse för om man får starta egetbidrag eller inte?
Är det en bransch som redan nu är svår att hitta jobb/uppdrag/sälja varor inom så ger de ju inte gärna bidrag för start av ytterligare ett företag som sannolikt ändå inte kommer kunna bära sig och försörja dig.
OM du inte redan har gjort det så rekommenderar jag dig å det bestämdaste att gå en starta eget-kurs. Där får du lite mer inblick i vad det handlar om att driva eget företag, mer än att man måste jobba dygnet runt och leva på luft…

#7 "leva på luft" då är inte min affärsidé omöjlig för det är just frisk luft jag tänker sälja, förpackat i en aktiv förpackning 
hoppas jag slipper skatta för eget uttag av luft bara

Jag planerar att starta eget innom keramik/konst och design. Nu vet inte jag hur svårt eller lätt de är i just den branchen. Jag kan tänka mig att det varierar ganska stort beroende på vart i landet man befinner sig.
Jag gick en startaeget kurs för fyra år sedan ungefär men jag tyckte inte att det gav så mycket inblick i hur det verkligen är att driva eget företag.
Som mammaledig lever jag i princip redan på luft 65:- om dagen och jobbar dygnet runt är inga problem om man bra får göra det man vill.
#9 kom bara ihåg att som föräldraledig så behåller du din SGI, till skollnad mot om du jobbar heltid i eget företag där du inte kan ta ut någon lön :/ Sjukpenningen ska ju ersätta förlorad inkomst, och har du ingen inkomst att förlora så…
Det är tyvärr småföretagarnas levnadsvillkor.
Hade jag varit i dina skor så hade jag nog försökt starta detta som bisyssla till något annat jobb, för att bygga upp verksamheten i lugn och ro och ändå ha lite inkomst som ger både SGI och pensionspoäng….
// också mammaledig, sen 5 år tillbaka! :D
#6 jag menade mest om du tänkte starta frisörsalong och det redan finns 15 stycken på din ort (el. pizzeria, el. dyl.)

Anna.Lundin
Jag har redan kört igång i smyg. Jag har allt som krävs för att köra igång, maskiner, råvaror, verkstad, butik, kundunderlag osv.
#12 Vad jag menar är att du kanske inte måste köra igång på heltid direkt utan kan göra det på heltid…
Sen blir jag nyfiken naturligtvis. Kundunderlag skriver du. Innebär det kunder som redan innan visat intresse eller att det finns tillräckligt med folk på orten där du ska ha butiken?

*pew*
Det gick himla bra! Nu ska jag bara fylla i en affärsplan , inte lika roligt:(
6
Det fins många keramiker här på Österlen, men å andra sidan är det ju just det som drar hit så mycket folk med just det intresset.
12
Jag har redan beställningar på grejer + att jag har ett väldigt bra läge rent geografiskt för att dra igång en keramikverkstad (granne med Café annorlunda och Stenshuvudsnationalpark) här på Österlen.
#14 DÅ håller vi tummarna att det ska gå bra! :D Lycka till!
#14 lycka till! jag har kikat in ett foto på din websida som föreställer en torso, skulle man kunna få se ett större kort på den "skulpturen". gör du mer sånt?

Anna
Tack så mycket.
precis
Tack! Visst kan du det. Har du någon mejladress dit jag kan skicka kortet?
#17 det gick inte att skicka mess till dig.. o inte heller i din gästbok?
johan.precis@telia.com
fortsätt vara kreativ!!!

Tack Johan det ska jag:)
Jag skickar ett större foto till dig.

Hur är det då om man redan har företaget igång?
Jag har startat ett företag som jag har smygstartat för att lära mig pappershanteringen osv… är det då kört att få starta eget bidrag när man vill dra igång det på riktigt?
#20 Japp
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Kan man avsluta sitt existerande företag, för att få starta eget bidrag för att starta upp ett nytt?
Vet inte varför jag skulle vilja det men, skulle det funka?
Både jag och nej. Skulle tro att du måste vara arbetslös minst 300 dagar innan dom skulle betala Starta Egetbidrag.
Sedan är ju frågan. Hur mycket får du i SE. Jo det är samma som a-kassan Och a-kassan kräver att du är med. Och dessutom är ju a-kassan beroende på hur mycket du tjänat innan du blev arbetslös. Så har du en hög vinst i företaget får du hör a-kassa = hör SE. Men då vill du ju inte lägga företaget i malpåse.
Hans

300 DAGAR!!!
Shaise… Har inte planerat att var arbetslös i 300dagar efter att jag pluggat klart.
Då är det nog ingen ide att jag ens tänker på starta egetbidrag, får väl göra på det gamla vanliga viset, skaffa jobb och jobba med mitt egna företag på kvällar, helger och nätter… ; )
Tack för svaret!
#24 ST är ändå bara konstgjord andning…
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/
# Ok du studerar. Jag då lär väl din a-kassa vara låg iallafall. Så då blir också Starta Eget bidraget lågt.
Hans
När jag var på en sån intevju så ville dom dom se min affärsidé samt min budget.
Lycka till!
Här i Stockholm verkar det gå som på rälls. Skickade in affärsplan för två veckor sedan, var på intervju måndag denna vecka och fick beviljat bidrag torsdag. Wiiiii.
Min affärsplan var genomläst vid intervjun. Frågorna är nog mycket beroende på hur affärsplanen är skriven.
Frågor jag fick var angående egen kapitalinsats och vilka banker jag ska söka lån hos. Många frågor rörde även mina tidigare yrkeserfarenheter. Blev även lite testat på siffror i min bransch som inte nämnts i affärsplanen. Hmmm det var nog det mesta.
Lycka till med intervjun!
Hur gick det?