Frilansande akademiker/forskare
Hej - jag heter Ann och kommer snart att disputera i sociologi. Jag vill gärna fortsätta att forska, men under friare former där jag "driver runt mig själv" snarare än att vara helt uthängd till den stenhårda tävlan om jobben och forskningsanslagen på universiteten. Jag har börjat fundera massor på hur jag vill organisera mitt arbetsliv framöver och har i många år varit sugen på att starta eget.
Finns det någon annan här på forumet som är i en liknande situation? Någon som har erfarenhet av detta?
En annan fråga: jag kommer definitivt att behöva ha ett annat jobb vid sidan av i uppstarten. Är det någon som har något supertips på någon typ av administrativt arbete halvtid/kvartstid som skulle kunna funka?
Tack på förhand!

Är du duktig på ekonomi och bokföring skulle du kunna ta jobb vid sidan av som hjälp åt små företag som inte vill eller orkar att sköta bokföringen själva. De flesta småföretag (1-5 anställda) brukar leja bort denna aktivitet för någon tusenlapp per månad. Har man då säg 10 sådana företag så är det ju 10 tusen in. Jobbet att bokföra till så små bolag brukar vara någon timme eller två per månad och företag knappast mer.
Tack Kaj för input. Bra idé, är dock inte säker på att mina gamla kunskaper i bokföring räcker till. Men ska absolut spinna vidare i tanken på den tråden!