Företagande iFokus

Företagande

Etikettallmänt
Läst 2627 ggr
exitingsvillemo
2008-11-26 08:48
0

Fel tid att starta eget?

Är det fel tid att starta företag nu, med den kris som spås?

Eller är det tvärtom? Har ju märkt att även leverantörerna känner av krisen, då dom har betydligt lägre priser och inte samma krav på stora ordrar.

Vad tycker ni? Ni som har företag och säljer saker, har ni märkt av krisen? Possitivt? Negativt?

Har ju inte startat upp min firma ännu och känner mig lite kluven.

Samtidigt som jag kan tänka, klarar man firman nu, klarar man allt ;)

Kaj
2008-11-26 11:45
0

Allt beror på vilken branch du tänker att starta ett företag i. Vissa brancher är mer drabbade än andra vid lågkonjukturer.

Sinain
2008-11-29 01:07
0

Det beror givetvis på vilken branch du tänker dig. Men konjunkturen medför inte automatiskt ett ogynnsamt läge för att starta eget. Det finns ju dessutom olika sätt att göra det på. Tvärtom är det många som har startat sina företag under lågkonjunkturer för att på så sätt vara igång när det sedan vänder. Dessutom finns det ju affärsområden som tjänar på att det är lågkonjunktur. Din sista mening säger ju väldigt mycket, inställningen är viktig! Om du har möjlighet kan du ju smyga igång. Dvs. starta ett företag, inte ett ab kanske men t.ex. en ekonomisk förening till att börja med.  Och ha kvar din anställning om du har en, och sätta igång parallellt. Men som sagt så beror det ju på vad du vill göra, om det är möjligt.

izvenite
2008-12-09 16:49
0

jag jobbar i bygg och det är iaf inte den bästa branschen att starta eget i nu kan jag ju säga P

Kaj
2008-12-10 13:03
0

Fast med det nya Root avdraget så kan det bli lite fart på bygg sektorn likväl som andra hemfixar tjänster.

virkmaja
2008-12-11 10:09
0

jag sitter i samma fundering, jag vill ju som sagt starta eget inom hobbyindustrin, vem kan jag vända mig till för att kika över läget inom den sektorn? Som jag har det nu så har jag det som en Hobbyverksamhet, men vill som sagt gå vidare med det…

Niklas
2008-12-13 22:03
0

När det är dåliga tider minskar folk på lyxkonsumtionen. I stället brukar man unna sigmindre saker. Det kanske kan vara ett tips för den som vill starta eget.

Sen är det bra att komma ihåg att det inte kommer att vara dåliga tider jämt. Om ett halvår kan det ha stabiliserat sig.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

virkmaja
2008-12-14 10:16
0

jag blev erbjuden en mentor från NFC nu till våren, men jag tackade nej och bad om att få vänta till sommaren. jag tror att läget kan ha stabiliserat sig rätt bra fram tills dess, såvida inget oväntat sker. man får helt enkelt hålla sig uppdaterad och bida sin tid. mycket mer än så finns väl inte att göra.

Niklas
2008-12-14 11:12
0

Du kan väl använda tiden till att planera och läsa in dig på hur man driver företag. Vad är NFC?

Vänliga hälsningar

Niklas

Niklas
2008-12-14 11:12
0

Nyföretagarcentrum va? Glad

Vänliga hälsningar

Niklas

Karin
2008-12-14 15:32
0

Vi är ju bara i början av lågkonjunkturen ännu. Även om det naturligtvis skrivs mer när Volvo, SAAB, Skanska och Ericson varslar 1000-tals personer så är det inte där de stora effekterna kommer att märkas. Det tror jag kommer om ett år när underentreprenörerna och serviceföretagen kommer att säga upp sitt folk. Och sedan om ytterligare ett halvår när folks inkomstförsäkringar upphör att gälla och den dagliga privatkonsumtionen misnkar.

Jag tror inte att saker vänder uppåt igen förrän om 4-5 år efter att vi har varit nere i en lågkonjunktur som kommer att vara djupare än något vi upplevt hittils

virkmaja
2008-12-15 10:04
0

#8 jo, det är det jag gör. helt enkelt bidar min tid :) och helt rätt med förkortningen hade du också :)

timbuk
2008-12-30 17:52
0

Precis, det beror på inom vilken bransch du är i. Jag jobbar inom krogbranchen och det känns av lite här och var, budgeten är lite mindre och så. Fast jag tycker inte att du ska vänta om du har en bra idé som du tror på, entreprenörskap handlar väl om att lösa utmaningar i grund och botten.

Föressten så är jag helt ny på den här sidan och det är kul att se så många företagare och dylikt som hjälps åt :)

Terence
2009-01-11 23:48
0

Att starta eget i lågkonjunktur behöver inte vara fel! Många företag får det sämre ställt och det innebär att inkomsterna minskar och då måste man i sin tur minska utgifterna…

Ett nystartat företag har ofta stor chans att ge attraktiva priser då kostnadsmassan brukar vara lägre. Något som man dock bör tänka på är att inte ta för lite betalt. Detta straffar sig i längden!

exitingsvillemo
2009-01-15 01:07
0

Jag och sambon har tankar att öppna en ridsportbutik där vi bor samt ha en webshop. Frågan är ju somsagt hur länge denna kris kommer pågå. I dagsläget har dom flesta häst här i krokarna, men frågan är ju om det ser likadant ut om krisen fortgår i flera år =/

Eftersom jag är arbetslös så känns det ju inte som att man har ngt att förlora heller…

Oscar
2009-01-31 12:55
0

Jag skulle säga att det inte är någon fara att starta företag i lågkonjunktur, tvärtom. Det är mycket värre att starta i högkonjunktur och sedan råka ut för en lågkonjunktur. Startar du nu rättar du bara utgifterna efter plånboken och sedan kan det bara gå uppåt. Det går att göra saker och ting väldigt billigt med lite uppfinningsrikedom.

[Falo]
2009-02-05 12:42
0

En stor fördel i lågkonjunktur är att anställa personal. Lättare att få tag på hög kompetens till rellativt låga kostnader. Detta har man stor glädje av då det vänder igen.

miuljo
2009-02-18 21:06
0

virkmaja--- jag startade en hobbybutik i juni förra året… jag kan säga att det är skit tufft… nu vet inte jag vad du hade tänkt eller var i landet du befinner dig eller hur konkurensen är där,.

det är relativt billiga saker, vilket betyder att man  behöver sälja MÅNGA saker föratt det ska bli en bra kassa.

jag har nu haft affären i nio månader och den går fortfarande inte runt.

det som får mig att kämpa vidare är att det är så OTROLIGT roligt! att ha nånting eget, och nånting som man tycker om att göra! (eftersom jag oxå är väldigt pysslig)

jag tror att det kommer att gå bättre i framtiden.. om man bara håller ut. förvänta dig mycket jobb och nudlar morgon middag o kväll en tid :D

skämt o sido… jättekul grej och jag hoppas att det går bra för dig.

Niklas
2009-02-18 22:47
0

Man brukar säga att en nystartad verksamhet i snitt behöver 2-3 år på sig att komma på fötter. Det bör man räkna med innan man startar.

virkmaja
2009-02-20 11:09
0

#17 jag tänkte kombinera min e-butik med tjänster på nätet, som ändå hör ihop fackmässigt utan att det blir för spretigt. Men visst, det är tufft med eget företag, men jag tror nog att det kan bli skitroligt när man väl har satt igång. Allra helst skulle jag vilja ha ett deltidsjobb på sidan om och driva företaget på kvällar och helger tills det kan stå på egna ben…

miuljo
2009-02-20 13:56
0

det ÄR skitroligt :) lycka till :)