Företagande iFokus

Företagande

Etikettallmänt
Läst 733 ggr
emisaki
0

Starta eget (Aktiebolag)

Hej!
Jag är i tankarna att starta eget företag (Aktiebolag) inom personligassistans.Min fråga är hur gör jag för att registrera företag,måste man ge de 100 000kr i början innan företaget kommer igång vilka regler gäller m.m.?Kan ni skriva steg för steg hur man gör?
Tack!

Niklas
0

I ett aktiebolag måste du ha ett aktiekapital på 100 000 kronor redan från början. All information om hur det går till att registrera företaget hittar du här:

https://www.foretagsregistrering.se/

Det är Bolagsverket som driver webbplatsen i samarbete med Skatteverket.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Kaj
0

Som tillägg kan nämnas att de 100 000 kan användas för utgifter du har i uppstartsläget för företaget. T ex köpa dator mm. Ja du kan till och med ta ut lön från denna insats. Men du får inte ha mindre än 50% kvar av aktiekapitalet för du måste du upprätta en kontrollbalansräkning samt göra en redovisning till skatteverket.

Dock om du köper inventarier så påverkar de inte aktiekapitalet negativt eftersom dessa värden bokförs på inventarier och går in under balansräkningen.

Som tillägg till niklas svar kan du även vända dig till gratistjänsten startaegetlinjen som kan hjälpa dig med alla frågor du har i uppstartsläget.