Arvode vid längre uppdrag?
Kan någon hjälpa mig att bedöma vad som är ett rimligt arvode för ett halvtidsuppdrag på åtta månader? Jag tar normalt sett 800 kr i timmen - hur långt går man ner i timpenning?

Det beror lite på bransh och din kunskap inom området för uppdraget.
Finns inget generellt svar. Du måste utgå från dina behov. Först måste du ta fram svar på nedanstående frågor, sen har du nog svaret. Normalt skall man inte sänka priset särskilt mycket, det kan vara svårt att gå tillbaks till det gamla nästa gång om jobbet är kortare.
Vilka omkostnader har du? Hur mycket lön vill du ta ut per månad? Hur mycket andra jobb beräknar du kunna göra parallellt? Vilken effektiv arbetstid har du använt för timkostnaden 800 kr?
Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Jag kollade in Journalistförbundets anvisningar och även om jag inte är journalist hade de en logisk räknemetod. De utgår från att en journalist inte fakturerar mer än 10 fulla dagar per månad i snitt, alltså ungefär hälften av den möjliga arbetstiden. Sen räknar de med "längre uppdrag" resp "omfattande längre uppdrag". Vitsen med att ha ett längre uppdrag är att man har jobb fast man inte lägger tid på att sälja in sig. För alla korta uppdrag går det åt tid till inledande kontakter, möten, skissa idéer, räkna offerter och PR typ att mingla runt i olika sammanhang.
I mitt fall handlar det om halvtidsuppdrag och jag räknar med att mina andra kunder kommer att generera uppdrag på i alla fall en del av den resterande tiden.
Journalistförbundet utgår från det arvode man brukar ta, minskar med 20% för längre uppdrag och ytterligare 30% för omfattande längre uppdrag. Den modellen känns schysst och det är vad jag och min uppdragsgivare kommit överens om. Jag har en aning om att tiden kan behöva överskridas vissa månader och om jag då fakturera motsvarande taxa för extratimmar, kommer jag totalt sett en bra bit över vad jag normalt sett brukar få ihop på en månad och vad jag BEHÖVER få ihop på en månad. Skulle uppdraget utökas till en heltid så vore det riktigt bra för min ekonomi - fast riktig heltid kan jag inte skriva avtal om, för jag måste ta hand om mitt företag också.