Företagande iFokus

Företagande

Etikettbokföring-och-redovisning
Läst 2220 ggr
novaland
0

Spara termo-kvitton

Alla har nog fått erfara att kvitton utskrivna på termopapper bleknar med tiden. Ibland går det så fort som på mindre än ett år innan allt vad tryck heter är borta.

Jag har "löst" det genom att när jag får ett kvitto som jag vill behålla, kopierar det så att kopian hamnar på ena sidan A4:a pappret, sedan häftar jag fast det riktiga kvittot på den andra halvan. På så sätt har jag en klar och tydlig kopia på kvittot tillsammans med orginalkvittot som ioförsig kan blekna med tiden.

Samtidigt undrar jag; Kan det anses vara tillräkligt för att "klara sig undan" reglerna för att spara alla papper i 10 år? Är det så att det till och med skulle kunna räcka med att enbart kopiera kvittot och sedan slänga orginalkvittot om man nu skulle få för sig det?

Kaj
0

För företag gäller regeln 10 år.

Om du är privatperson gäller att spara kvitton i minst 3 år (för där gäller konsumentlagen ifall du vill reklamera en vara).

Vad gäller underlag för deklaration för privatperson skall du spara allt i minst 6 år. Detta för att du har rätt att göra om din deklaration inom 6 år ifall du senare upptäcker att du glömt något avdrag eller så.

Om du har haft kostnader för t ex ombyggnad od. bör dessa kvitton sparas nästan i oändlighet. Det kan ju vara så att du t ex säljer ditt boende och då vill visa upp att du gjort en ombyggnad. Detta är även en säkerhet för dig ifall den som köpt ditt boende råkar ut för en skada på t ex ett badrum. Då kan du visa att jobbet utfördes fackmannamässigt.

Dessamma gäller lånehandlingar och inbetalningar av lån. Dessa bör du spara oändigt länge. Det kan faktiskt hända att ditt låneinstitut (t ex om du köper en bil, diskmaskin eller vad det nu är) säljs vidare och då kanske deras bokföring inte kom med. Den nya ägaren kan då i princip komma tillbaka och säga att de inte fått betalt. Har du då dins kvitton och inbetalningsavier kvar kan du alltid bevisa att du gjort rätt för dig.
Är det lån via banker och andra större institut är detta i regel inte något problem eftersom deras bokföring brukar vara i ordning.

Torparmor
0

Enligt info på Skatteverkets kurs vet de problemen med termokvitton, men de hade ingen idé hur man skulle hantera det. Jag gör som du. Anser att jag gjort vad jag kunnat då jag följer lagen och har kvar originalet, samt en kopia som tydligt visar summorna. Mitt råd är fortsätt.

Låt dagen idag bli din bästa hittills!