Företagande iFokus

Företagande

Etikettlagar-och-regler
Läst 2210 ggr
jonny8322
0

registrera firma anonymt?

Hej,

kan man registrera en firma anonymt och sen betala skatt?
Eller kan man registrera en firma som vanligt och sälja sina tjänster och behålla sin anonymitet?

Eller behöver man ens starta en firma för att betala skatt på Hobbyverksamhet?
Hur går man i så fall tillväga när man vill betala in sånt som ska beskattas och vid vilken summa per år ska man börja skatta?

AnnaLundin
0

Du kan ha en Hobbyverksamhet om du har omsättning (intäkter FÖRE avdrag för kostnader) upp till 30.000 kr. Dvs då behöver du inte starta firma. Däremot ska du ha bokföring och betala skatt för din VINST om du går med vinst. Det finns ju oftast en hel del kostander för att hålla igång sin verkamhet, lite beroende på vad det är du gör.

Sen förstår jag inte vad du menar med anonymitet? Det är ju du och ingen annan som bestämmer hur mycket du ska marknadsföra dig! Kan du bedriva verksamhet utan att marknadsföra dig så är det upp till dig. men du kan inte vara helt anonym, eftersom ditt organisationsnummer måste finnas med på dina kvitton.

jonny8322
0

ok, det jag menar är att jag vill vara anonym till dom kunder jag har av vissa skäl.
Inte för skatteverkets del.
Hur går jag tillväga för att betala in skatt på mina vinster?
Hur vet jag när jag ska betala in skatten t.ex.
Kan jag betala in per månad, eller redovisar jag det när jag deklarerar o betalar in då, eller hur går det till?

Hur menar du med att mitt organisationsnummer måste finnas med på kvitton?

AnnaLundin
0

Framförallt när du säljer tjänster är det viktigt att du anger på dina kvitton att du har F-skatt, så att dina kunder inte behöver betala skatt och sociala avgifter för dig… Och ditt organisationsnummer/momsregnummer ska alltid stå med på dessa kvitton.

Om du personligen vill vara anonym så är nog aktiebolag bästa bolagsformen, för då är du bara anställd av bolaget.

jag är osäker på andra bolagsformer än Enskild firma, men med den så vet jag att du kan välja mellan att deklarera firman i samband med den vanliga deklarationen eller att göra momsdeklaration varje månad.

För att kunna betala in preliminärskatt varje månad gör du en preliminärdeklaration där du "gissar" vad du ska kunna få in. Då sätter skatteverket en summa du ska betala varje månad i skatt.

Jag känner att detta blir svamligt, jag rekommenderar att du går en starta eget-kurs, som kommer ge svar på många av dina frågor… :D

Tom
0

Intressant firma. Att vara anonym inför sina kunder är väl lite tvärt emot vad man brukar eftersträva…

Vilken branch om man får fråga?

Tom

Kaj
0

Så fort man registrerat en firma oavsett form så är uppgifterna om ägare, styrelsemedlemmar od. offentliga uppgifter som var och en kan hämta ut från bolagsverket.

Så helt annonym kan man inte vara. Ett sätt är ju att använda en bullvan men det rekomenderar jag inte.