hobbyverksamhet?
Kan man sälja tex skor på en hemsida som en Hobbyverksamhet? Utan att registrera, som jag förstår så blir man ju av med a kassan om man gör de. För att senare kanske registrera och leva på de.
Sandra
Besök gärna http://vitaunika.com/

Det finns olika regler för detta. Dels finns ett maxbelopp/omsättning som man kan ha för att få kalla det för Hobbyverksamhet. Om man överstiger det skall man se det som en firma (enskild, aktiebolag …).
Sedan är det inte all typ av verksamhet som får klassas som hobbyverksamhet
Mer info om Hobbyverksamhet hittar du på skatteverkets hemsida. Där kan du se exakt vilka belopp som gäller och om det gäller för att sälja skor.
A-kassan tror jag har nya regler som gör att du kan ha sidoverksamhet (till en viss gräns) och ändå behålla en del av denna.
Lyssna med arbetsförmedlingen där så får du nog svar vad som gäller exakt.
Självständigt, varaktigt, vinstsyfte….?
men hur funkar det att göra inköp på sånna grejer om man inte har en firma? *tänker* man får väl inte dra momsen… o vad säger grossisterna om att sälja till nån privat person för grossistpris?… hmm.. ingenting antagligen..?? eller? tanken bara slog mig nu…

#1 Jag va på starta eget info på arbetsförmedlingen i tisdags, och de va dom som sa att man ska registrera företaget de sista man gör.. För annars försvinner a kassan.
#2 Jag vill få lite mer kött på benen så att säja. Har inget vistsyfte i början.
#3 Så man får inte hadla om man inte har registrerat ett företag? Jag kontaktade en grossist idag, får se vad dom säjer.
Men om man skiter i hobbyverksamheten och man startar företaget, och sen börjar köpa in och allt sånt. De kan ju ta tid innan grejerna kommer? Då står man där utan ett öre. Jag hade inte en tanke på att man måste ha företaget klart innan, jag skulle ju velat haft varorna hemma när jag ska starta upp de! :S
Sandra
ja asså du ska inte lyssna a har ingen aning :) det va mer en tanke som slog mig just nu.. du kan iallafall inte dra av momsen om du inte har registrerad firma, så mycket vet jag.. :) men det är möjligt att du kan göra inköp :)
lycka till med affärerna iallafall :)
När jag atartade min firma så gick jag på a kassa men fick inget mer då jag hade fått min f skattesedel, däremot fick jag med nöd och näppe 3 månaders starta eget bidrag.
Vad gäller inköp så fick inte jag köpa in förrän jag hade mitt organisations nummer och VAT nummer klart.
I början blir det ju så att man får sätta av 2 veckor från starten att vänta på varor sen tar det ytterligare ett bra tag innan man får köpare.
Hade jag börjat om idag hade jag först försökt hitta ett annat jobb och sedna startat företaget på sidan om deta för att kunna försörja mig under uppstarten.
Att vara egen företagare är tufft idag.
Har snart hållt på i 2 år och tar ännu inte ut någon lön.
Startar man en webb shop sägs det att det tar ca 3 år innan den börjar gå runt och nu när mitt ska börja gå runt, ja då blir det lågkonjuktur och finanskris 

Det där med att man får betalt först efter ett tag och att man då själv lagt ut pengar på inköpen är ju ett naturligt problem.
Ta t ex Ericsson. De gör ju jättevisnter men har ibland väldigt problem med sin cashflow. Det beror på att de tar fram telefoner, sänder dem till återföräljare som i sin tur säljer dem. Det innebär att Ericsson inte får täckning för sina uteliggande kostnader förrän tidigast efter 2-6 månader. Om man som Ericsson har en omsättning på många miljarder så gör det att de kan få problem med sitt kassaflöde eftersom pengarna kommer in så långt senare. Det kan få till följd att de inte har pengar i kassan för att finanasiera den dagliga produktion och driften.
Det är anledningen till att de ibland går ut och gör en nyemmision trots att de kanske gör rätt goda resultat.
Klart är ju att ju bättre resultat man gör dessto större chans har man att avästta delar av dessa pengar till just kassaflödet. Men ibland blir det ett moment 22 där. Ifall någon produtk blir jätteefterfrågad så blir deras kostnader för att ta fram och leverera produkten så stora att de inte hinner få in pengarna från slutkund innan kassan så att säga tar slut. Då måste de antingen välja att inte leverera fler telefoner till återförsäljarna (vilket inte är bra förståss) eller att på annat sätt ta in nytt kapital för att finansiera detta tills pengarna kommit in på försäljningen.
Som företagare (vare sig man är Ericsson eller en mindre aktör) gäller det att hela tiden ha koll på sitt kassaflöde så man inte hamnar i ett läge där det är ebb i kassan så man inte kan leverera nya produkter innan man fått betalt för uteliggande produkter. Har man således en affärsverksamhet med stor omsättning är detta en sak man måste lägga tid och planering på. Som liten företagare kan det räcka med en checkräkningskredit. Men ibland måste man ta till andra metoder för att inte tappa tempo i sin dagliga försäljning pga att kassan för tillfället är tom

Jag kommer förmodligen inte få strata eget bidrag då jag är 22 och man måste vara 25. Visst finns de undantag, men jag blir nog inget sånt. Men jag ska ju göra allt för att försöka.
3 år har jag oxå hört att de kan ta, men de finns ju sätt att marknadsföra sej på nu som inte behöver kosta pengar.
Hur många här har gått "starta eget kurs" ? Jag har gått handels på gymnasiet och har läst ganske mycket som kan va till andändning, jag lånar en del böcker på bibblan och läser på hela tiden, men jag tror att de kan va väldigt nyttigt att gå den innan man startar. Va de nyttigt för er?
Sandra
måste man vara 25 föratt få starta eget bidrag? va e det för regel.. gud så dumt!
en bra ide är det nog att starta företaget vid sidan av ett annat jobb till en början..
starten kostar alltid mer än vad man räknat med…
Här kan du läsa om regler kring "hobbyverksamhet"