Företagande iFokus

Företagande

Etikettbokföring-och-redovisning
Läst 1649 ggr
xarfez
0

sociala avgifter

Jag ska jobba som konsult i några dagar på ett företag och har ett par frågor. (jag har enskild firma)

- Hur hög timlön bör man ta ut för att det ska löna sig?

- Hur höga är de sociala avgifterna (även kallat egenavgifter väl?) som man ska betala?

- Hur redovisar man dessa sociala avgifter eller det sker automatiskt?

AnnaLundin
0

Skiljer du på dig själv som privatperson och som firma nu?

Hur mycket du ska ta betalt är ju upp till dig, det beror på vad du vill kunna ta ut i lön/timme sen. Jag skulle nog inte konsulta under 250 kr i timmen…

Dessa pengar går ju in i din firma och där kan du använda dem till vad du vill, lokalhyra, köpa förbrukningsartiklar, whatever… Det är först när du tar ut dem som lön som du ska betala sociala avgifter. Jag kan dock inte svara på hur mkt de sociala avgifterna är, för jag har aldrig haft så mkt pengar i firman att jag kunnat ta ut nån lön… Oskyldig

Lorita
0

Jag, tror att det är så att den vinst som är i firman den betalar man 50% skatt på och resten av pengarna går till ägaren.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

AnnaLundin
0

man betalar skatt på vinsten i företagat ja, men lönekostnaderna dras av från intäkterna innan man beräknar vinsten - vilket görs en gång om året, när man ska göra sitt bokslut.

resten av pengarna till ägaren - tja, det är ju en definitionsfråga, det är bättre om pengarna finns kvar i firman för att användas där.

Kaj
0

Anna, har rätt här

Du betalar endast skatt på överskjutande vinst dvs efter att du dragit av alla kostnader i företaget. Skatten på vinsten är ca 30% (ca skriver jag för att det i ett AB finns möjlighet till olika dispositioner som gör att skatten kan bli lägre för att sedan tas ut kommande år då verksamheten kanske inte gick lika bra som innevarande år.

Löneskatt och Arbetsgivaravgifter måste du betala på alla lönekostnader du har i bolaget.

Loove
0

Någon som mer som har en siffra (på timlön) som förslag?

Sitter i samma sits nu att jag funderar på vilken timpeng jag skall ta ut. Kommer antagligen att göra en del "Legoarbete" åt ett företag. Alltså han köper tjänsten och vi bearbetar hans material och sedan lämnar över det färdiga jobbet. 

Lovisa

AnnaLundin
0

Räkna baklänges… Hur mycket vill du har ut i timlön för det jobb du utför? Lägg på lika mkt till (så har du lite marginal) för diverse sociala avgifter. Och lägg på en skvätt till som ska täcka dina övriga kostnader i firman.

xarfez
0

T ex nätverkskonsulter tar 500:-/h.

Jag tog 400:-/h för ett jobb nu i veckan.

Kaj
0

Timkostnaden dum ska ta ut ska ju vra marknadsanpassad. Man måste kolla runt lite för att se vad andra som utför liknande uppgifter ta och sedan se om man beroende på kompetens och erfarenhet kan ta ut ung samma eller till och med lite mer.

Inom IT branchen är det mellan 750 - 1.200 som är de vanligaste timkostnaderna. Det beror lite på vilket ansvar man har också. T ex en projektledare där man styr över många personer kan i regel ta lite mer.

AnnaLundin
0

#8 Menar du att timpriserna är uppe där igen? (för IT)

Min man jobbade för 600 kr/timme (långtidsavtal) när vi träffades -99. Efter det har han bara kunnat ta ut lägre arvoden. Nu är han iofs anställd i stället, men man vet ju inte hur länge det varar…

xarfez
0

Där jag var senast uppfattade man också det som att konsultarvordet har sjunkit och ligger fortfarande runt 500. Visst det beror lite på vad man gör men det är iaf inte så högt som förr i tiden.

Kaj
0

Jo de ligger där igen. Har man långtidskontrakt brukar timkostnaden vara lägre än om man bara går in under en månad eller så.

Jessika
0

#5 Loove, glöm inte att ta betalt för att ni använder maskinen och materialet oxå!! de kostar ju oxå… Jag menar, det är ju inte bara er egen tid som kostar.