Krav skriva kontering på verifikat?
Finns det något krav på att skriva konteringar på verifikationerna, eller räcker det att numrera verifikat ordentligt så att man kan läsa konteringen i huvudboken?
Jag vet att det kan vara smidigt att se konteringar direkt på verifikaten, men måste de finnas där?
http://www.bfn.se/REDOVISNING/VAG/VL00-6-verifikationer.pdf
Se sid 13:
"Det föreligger inte något krav, för ett företag som infört konteringsrutiner, att därmed kontera samtliga verifikationer. Det är således möjligt att underlåta kontering på verifikationer, om sambandet mellan verifikationerna och bokföringsposterna ändå kan säkerställas."
Finns mer att läsa där.
Tolkar det som att man inte måste.
Tror personligen att det kan vara att föredra. Och vid ev. kontroll blir det förmodligen enklare för kontrollanten.
#1: Tack! 
Jag förstår att det är bättre att göra det, men jag, som har en redovisningsekonom som sköter bokföringen, skulle behöva skriva konteringar på alla verifikationer och det tycker jag inte att jag har tid eller lust med om det inte är tvång.
Hej.
Förr skulle man göra det åtminstone i Aktiebolag. Nu finns inget sådant krav.
Men du kanske har ett bolag och det redovisningskonsulten skall göra då är att köra in det i datorn och sen upprätta bokslut. Finns sen revisorn på samma ställe så är det nog helt nödvändigt att du konterar själv..
Var rädda om varandra