Hur svårt är det
Ligger i start skottet att starta eget inom städbranshen.
Hur svårt kan det vara att sköta sin egen redovisning/bokföring?
Sett att Mamut, stavning?, har ett gratis program man kan skaffa, hur bra är det?
Finns det andra program som är bättre?
Vill gärna ha tips och råd, det kanske är bättre med redovisningsbyrå i allafall? Men känns lite dyrt.
Känns lite turbulent med allt man ska ta reda på!
Någon som har tips om var jag kan söka på nätet/böker/kurser om att skriva kontrakt/avtal
Tack på förhand!
Emea 
Ett tips är att du tar kontakt med en redovisningsbyrå. Talar om att Du vill göra bokföringen själv. Bokslutet lär du kanske ändå behöva hjälp med.
Ibland så brukar jag åka hem till en kund, hjälpa dem att installera programmet göra alla inställningar rätt från början. Ev. ingående balanser, att kontona har rätt momskod m.m.
Vi går igenom hur man bokför, vilka konton som kan vara aktuella för kunden att använda. Man vill ju ha ut så olika om den ekonomiska biten i sitt företag. Vi går igen hur man tar ut momsrapport, gör skattedeklrationer m.m.m.m.
Sen brukar det vara så att första året en kund bokför är lite si och så. Då försöker vi igenom vad som blev fel i den löpande bokföringen. Så första året är det kanske ingen skillnad i kostnad.
Att leta fel i en av kund dåligt förd bokföring tar längre tid än att bokföra själv. Men med genomgång och kontakt så funkar det. Sen har ju vi alla olika förkunskaper.
Lycka till
Var rädda om varandra

Jag har pratat med en redovisningskonsult idag, de tar 475,- i timmen men den lägsta kostnaden är 800-900 kr månaden ca 2 tim månad.
Undrar om det är värt det, att slippa ha med det och göra men jag måste ju ändå ha koll på bokföringen själv.
Läste företagsekonomi för över 20 år sedan och kom ihåg att jag tyckte det var kul när jag verkligen kom igång och fattade!
Många tankar så här i början, ska ju räkna på en budget och vil gärna veta alla kostnader innan jag drar igång.
Hej igen. JAg tror det kan vara värt det. Ett alternativ som vi också brukar göra är att kunden kommer in med sin verifikationspärn. Vi sätter oss tillsammans ochh bokför. Då kan ju kunden svara direkt på om det är någon fundering samtidigt som kunden lär sig hur det skall bokföras. Våra kunder tycker det är toppen.
LÅter jättebra att du läst företagsekonomi det gör det ju lättare för Dig.
Kom på en sak. Om jag inte missförstått så skall Du om det bli frågan om hushållsnära tjänster använda något som heter fakturamodellen. Detta skall visst gälla både hushållsnära tjänster och rotavdrag. Det innebär att du skickar en faktura till kunden med enbart halva arbetskostnaden. Sen söker du om utbetalning av resten hos skatteverket. Om det skulle visa sig att jkunden redan kommit upp i full skattereduktion så för du inte ut några pengar från skatteverket. Då blir det du som får skicka en faktura på resten till kunden. Kan kanske bli svårt att få kunden att betala det sen. LÅter inte klokt tycker jag. Kommer ju inte att finnas många hantverkare som vill jobba så hos privatpersoner.
Besök ditt lokala skattekontor för att förvissa dig om hur det fungerar om du skall sälja sådana tjänster till privatperson. Du kan ju börja med att gå in på skatteverkets hemsida och söka på rotavdrag klicka dig fram till där står länken fakturamodellen och läs. Jag blev ilsk när jag läste.
Ha det så gott
Var rädda om varandra

Tack för info och support!
Jag ska på info med skatteverket i början av maj. Jo jag har hört det där om att kunden ska slippa göra avdrag själv och att det kan ställa till problem. Tack för påminnelsen får komma ihåg att annteckna ner lite frågor innan.
Dina kunder som bokför själv vad använder de för program har du något att rekomendera?
Du bor inte i närheten, väster/norr om, Stockholm? 
Hej igen. Nej, jag bor strax utanför Ullared i Halland. (Det är bara sonen som kommer att flytta upp till Uppsala
)
Våra kunder har oftast det programmet vi själva använder det heter XORCompact vissa har SPC´s de ägs båda av Visma.
Själv kan jag tycka att det spelar ingen roll vilket program man har om det bara gäller bokföring, fakturering och betalningar av lev fakt. Det vi tycker är viktigt är att det kan göra sie-export nivå 4 för då kan vi lätt få över hela bokföringen i våra datorer.
Jag kan ibland tycka att det krävs väldigt mycket pappersutskrift för att komma vidare i SPC´s men det är väl en vanesak. Man brukar kunna ladda hem demos från programföretagen, gör det och testa eller hör med andra som har företag i din omgivning.
Signemo
Var rädda om varandra