Sälja på kommission
Vad krävs av mig om jag skulle sälja saker på kommission? Vad innerbär det? Har förstått att man inte behöver ha ett företag men vet inget mera. Någon som har svaren?

Om du säljer på kommission utan att ha ett eget företag av någon form måste din uppdragsgivare betala dina Arbetsgivaravgifter.
Du kan naturligtvis även starta en egenfirma (typ enskild eller AB), då får du ett momsreg nummer och kan då själv betala ev. arb. avgifter utan att din uppdragsgivare behöver göra det åt dig.

Men jag har hört att de som bygger t ex modeller säljer på kommission hos modelbutiker. Betalar då butiken Arbetsgivaravgifter? Han som sålde sa att det var som att sälja sina egna saker på Blocket typ. Jag tyckte det lät lite konstigt.

Om du kommer över brytgränsen för Hobbyverksamhet måste du betala Arbetsgivaravgifter. Har du inte något eget momsregnummer (som du får då du skapar en firma, AB eller enskild) så måste den du säljer åt göra detta.
Detta gäller på den del du tar ut i lön. Gör du dessutom en vinst i verksamheten som du inte tar ut i lön skall du betala företagsskatt på vinsten.
Om man t ex bygger egna modeller eller något annat och omsättningen går över brytpunkten (tror det är runt 30 000 per år och då skall du även redovisa och betala moms) och du inte betalar Arbetsgivaravgifter på det du tar ut i lön så bryter du mot lagen. Annars skulle ju alla kunna göra likadant dvs även jag som konsult inom IT Branchen skulle kunna hävda att allt jag gör för mina ppdragsgivare är hobby verksmahet och likstäla mitt arbete med att sälja på blocket. Mer tydligt blir det om du säljer eller tillverkar fysiska saker. Skattemyndigheten kommer inte godkänna detta och du riskerar att få restskatt plus böter (till och med fängelse om det är en omfattande verksamhet) för din verksamhet.
Du kan läsa mer om detta på skatteverkets hemsida för hobbyverksamhet där du även kan se vilka avdrag du kan göra.

Tack för svaret Kaj. Jo jag tyckte det lät för bra för att vara sant. :o)