Företagande iFokus

Företagande

Etikett: bokföring-och-redovisning
Läst 4287 ggr
mariatingsund
0

hur bokföra återköp av maskin

Jag har stött på problem. Jag köpte och betalade en maskin som bokförts som maskiner och inventarier under kontonummer 1200 och ingående Moms, fast det var inte detta året. Jag använde inte maskinen och fick sälja tillbaka till företaget jag köpte ifrån. Jag fick tillbaka mina pengar men hur jag än tänker, blir det fel med bokföringskonton. Jag måste ju registrera momsen som utgående Moms, men jag kan ju inte bokföra maskinen på inkomst, för då får jag skatta för det. Jag undrar vilket konto man ska använda i sådana fall, så momsrapporten blir rätt och siffran kommer in  och minskar min maskinlager. (Om jag bokför där, får jag hela momsen som avvikelse i rapporten.) Ska man tänka extra på avskrivningen också? (Jag fick tillbaka hela beloppet)

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

hfohrman
0

Det skall ju bokföras som normal försäljning av inventarie.

Ex. Du köpte förra året maskinen för 20000:- + Moms.

1930 K 25000:-
2641 D 5000:-
1200 D 20000:-

Vid årsskifet skrev du av 20%

1229  K 4000:-
7830  D 4000:-

Nä säljer du maskinen för 20 000:- + Moms.

1930 D 25000:-
1200 K 20000:-
2611 K 5000:-
1229 D 4000:-
3970 K 4000:-

Detta innebär att dom 4000:- som du skrev av förra året kommer att generera vinst detta år (om du nu gjorde avskrivning förra året)

Hans

mariatingsund
0

jo, jag hade tankarna på samma sätt, men visst blir utgående Moms 5000 Kr avvikelse vid nästa momsrapport?

signemo
0

Nej. För du momskodar ditt konto fsg inventarier .

Årets Fsg inv konto 1222 med kod utgående Moms 25 %.

Årets inköp har du på 1221 med kod ingående Moms 25 %.

Var rädda om varandra

mariatingsund
0

Fsg? Förkortningen av …? Jag kommer säkert känna mig väldigt dum när jag läser ditt svar. Och konto 1222 står väl för byggnadsinventarier? Det var maskinen ju inte.

hfohrman
0

fsg är nog = försäljning Skrattande

Sedan finns det ju lite olika kontoplaner.  Den som signemo använder är kanske inte bland dom vanligare.

mariatingsund
0

Nu har jag bokfört, men det blev precis som jag trodde, hela momsbeloppet kommer upp som avvikelse i momsrapporten, eftersom att sälja en anläggningstillgång (kredit på 1200) ingår inte i momsrapport. Ska jag bara strunta i det och lämna förklaring vid momsdeklaration?

mariatingsund
0

Nu är jag med. Jag skrev fel momskod i kontoplanen, men nu öppnade jag ett nytt kontonummer för försäljning av maskiner&inventarier, med rätt momskod och allt är i sin ordning nu. Tack för all hjälp!