Företagande iFokus

Företagande

Etikettbokföring-och-redovisning
Läst 1641 ggr
xarfez
0

slutet på året

Som ny företagare (enskild firma) är det fortfarande många frågetecken.

Tex nu när det börjar närma sig slutet på året. Vad är det man ska göra då?

- deklarationen ska ju in? När är sista datum för denna? Kommer den hemskickad? Jag har hört något om att den tillsammans med blankett "N1" ska skickas in. Stämmer det?

- något mer som ska göras nu?

(dum fråga kanske, hur är det nu, när man anger sin inkomst, är det exkl eller inkl Moms?)

AnnaLundin
0

OM jag vore i dina skor skulle jag lägga en summa på att gå till en redovisningskonsult för att få hjälp med din deklaration, åtminstone första året. Det kan absolut vara värt att få hjälp att lära sig vilka siffror som ska skrivas var. För som jag tolkar ditt inlägg så är dina kunskaper om bokföring och deklaration lite FÖR bristfälliga för att ge dig råd här…

xarfez
0

Hehe nej de är faktiskt inte så dåliga men det är så mkt att hålla reda på. och så mkt inkomst har jag inte haft så det är lönt att anlita proffs.

leo-
0

Även jag är en relativt nystartad firma (mars 06) men jag tog det säkra före det osäkra och anlitade en redovisningsfirma och det har jag inte ångrat det kostar mig ca 500/mån att få pappren vidgjorda och jag kan jobba med att få in pengar till firman.

Har jag några frågor om deklarationerna eller annat är det bara att åka in till dom

Hade säkert klarat det själv men det är bättre att dom gör det som vet till 100% vad dom gör

helt suveränt

Micke

Kaj
0

Som Enskild firma skall du deklarera ditt företags intäckter/utgifter i din vanliga personliga deklaration (2:a maj). Enskild firma gör ingen skillnad på dig som privatperson eller ditt företag. Allt räknas på dig som privatperson.

Att tänka på är att du ska försöka göra de inköp du behöver så de kan dras av i din deklaration. Annars får du betala skatt på överskottet som du sedan inte kan utnyttja. Bäst är alltså att köpa det du verkligen behöver för din firma nu för att på så sätt minska din skatt från näringsverksamheten

Att anlita en hjälp så här första året är en jättebra idé för det finns en massa saker som du kan dra nytta av såsom avdrag för din näringsverksamhet mm som du annars kan missa.

Ida
0

Jag kan tipsa om Skatteverkets info-träffar, de är ganska matnyttiga och man går där igenom exakt hur en N1 blankett skall fyllas i. Det är lite basic (och tidivis långtråkigt) men man lär sig en hel del om avdrag som du har möjlighet att göra. Har du överskott som du vill periodisera (dvs ta till beskattning ett annat år) visar de exakt hur du ska göra med det också.

Jag fick info från Skatteverket om detta, har du inte fått det? Det kanske kommer i vår om inte annat.

Som Kaj nämner, tänk på om det är något mer du behöver till företaget innan verksamhetsårets slut (dvs 31 december). Deklarationen skall som sagt inte vara inne förrän 2:a maj.

Lycka till!

Mvh

Ida

xarfez
0

Jag har varit på en starta eget träff på skatteverket. Gick igenom mkt men långt ifrån det jag ville / behövde veta ;)

AnnaLundin
0

#6 SOm jag sa ovan, ta hjälp av en redovisningskonsult när du ska göra bokslut och deklaration, så att du får med allt som ska med. Det kostar en slant, men det vinner du nog på i längden….

Det du inte fick veta hos skatteverket lär du inte få reda på här heller….