Blogga? som marknadsföring.
Jag har en hemsida, med egenproducerade, lite originella tavlor och same- och naturinspirerade smycken bl.a. www.naturrikeirebakk.se. Jag ska starta upp en e-butik som troligen kan fungera inom en vecka.
Vi ha inte haft ett fungerande Internet, förrän det sista halvåret. (Vi bor så till.) Jag känner mig mycket oerfaren och grön på det här, ännu och jag gör hela tiden en massa misstag. Det här är ju faktiskt svårare än att försöka lära sig ett nytt språk, flytande men jag kämpar på och lär mig lite varje dag. Tur att jag har tillgång till de som kan! Som man kan fråga när man kört fast.
De kan tyvärr inte svara på allt. Därför skriver jag detta inlägg. Jag fick ett rådet att titta på www.e-Handelsskolan.Se. Där fanns det mycket att ta till sig. Bl.a. så gav de tips om att blogga är ett led i marknadsföringen. Hur? undrar jag. Jag vet hur man bloggar men jag är mycket osäker på att pinga. Sen, var kan man skriva in sin webbsides-adress, för att få bästa möjliga resultat?
Här på sajten finns det säkert många som kan det där. Snälla ni, ge mig ett råd.
En blogg är som en dagbok. Om du bloggar som företagare berättar du kanske vad som händer i företaget, om det kommer nya produkter, lämnar tips om hur man kan använda saker, och så vidare.
Det ger potentiella kunder en uppfattning om vad du och företaget är för några. Ett ansikte. Det ger befintliga kunder information som de kan har nytta av i sin fortsatta relation med företaget.
Om du väljer att tillåta kommentarer i bloggnoteringarna öppnar du dessutom för möjligheten attdiskutera direkt med kunderna. Du kommer att få höra vad de tycker, både positivt och negativt. Det ger dig chans att visa att du bryr dig om dem. Hur du hanterar negativ kritik kommer att vara mycket viktigt.
Om du börjar blogga, utgå ifrån att du ska göra det under lång tid. Slutar du kan de som är vana att följa dina noteringar bli besvikna. Det kan kännas som att du saknar långsiktighet.
Börjar du behöver du inte sätta ribban så högt. Skriv en gång i månaden, en gång i veckan, eller så ofta som du orkar, men tänk på den långsiktiga uthålligheten.
Vänliga hälsningar
Niklas
Att "pinga" är egentligen bara att tala om för andra att man har gjort uppdateringar på bloggen. På till exempel www.nyligen.se kan du pinga din blogg med det här formuläret:
Vänliga hälsningar
Niklas
Åh, tack, Niklas. Det var roligt med svar och goda råd dessutom. Jag får ta till mig men fortfarande finns det en massa frågetecken i skallen på mig. Får man skriva in sin webbadress på vilka bloggpotaler som helst? Vem är bäst? Jag har för mig att en del inte vill stödja det och eftersom jag inte vill göra bort mig så undar jag om du, Niklas vet, eller kanske någon annan. Hur är det? Hur kan man veta ifall man får göra reklam för sin hemsida eller e-butik på en viss blogg. Är det bara att fråga, eller…. ?
Jag tycker att det ser ut som om du blandar ihop bloggar och bloggportaler. På enskilda bloggar ska du inte göra reklam. På bloggportaler brukar det vara okej. Det är ofta det de är till för.
Om du ser till att pinga Nyligen varje gång du har skrivit något nytt tror jag att det räcker långt.
Vänliga hälsningar
Niklas
Åh, nu hade du alldeles rätt. Jag har blandat ihop dessa. Tack för tipsen! Nu har jag något att gå på.
Otroligt så mycket klarare det blev. .
Ha det bra, hälsar skogstrollet.
jag bloggar som marknadsföring, virknålens äventyr och gärningar. kika gärna in till mig.
tipset för bloggen, för att få kommentarer så måste man lämna kommentarer. avsätt tid om dagen då du skriver inlägg och kommentarer, mao.
himla bra tips i den här tråden.. :)
Kolla min blogg som har länk från min hemsida så ser du hur jag lagt upp det!
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/
Även vi använder oss av en blogg för att skriva om nyheter i sortimentet samt ge tips och idéer om hur man kan använda de produkter vi har. Pingar än så länge bara på Nyligen och har kanske inte en jättestor besöksfrekvens men det kan å andra sidan bero på att jag har väldigt mycket annat att göra utöver att uppdatera bloggen.
Bloggen som finns länkad från startsidan på vår webbutik:
Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft
Jag bloggar och eftersom jag arbetar med min hobby flyter det ihop med jobb, familj och lite marknadsföring.

Vilken härlig tråd! Jag är också nybörjare på detta med bloggar. Jag valde blogg på one.com eftersom min hemsida finns där. Tycker det är segt att skriva där. Finns det andra platser som är "bättre". Hur ska jag nå ut med min blogg? För att få igång pingandet, hur gör jag. Mycket tacksam om någon vänlig själ vill hjälpa mig! Hemsidan finns på; www.odeas.se, där finns länk till bloggen.
#11 själv skulle jag föreslå att du har en WordPress-blogg på egen domän. jag skriver i Windows Live Writer (nu förutsätter det att du har Windows på din dator) som är ett bra redigeringsprogram, där du kan skriva i även offline, och där det skrivna hela tiden blir sparat, något som man riskerar att förlora om man skriver direkt i webläsare.
när det kommer till pingningen, så finns det en funktion i WLW för det, men jag kunde tyvärr inte hitta den nu.
Nu finns ju en ny sajt här, Bloggande iFokus. Jag är inte medlem, men där borde man kunna få en del tips om just "bloggande"
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_