Känner mig förvirrad!!!!
Funderar på att starta Enskild firma.
På företagsguiden har jag hittat där man kan räkna ut hur mycket man ska ta per timme efter hur mycket man vill tjäna osv.
Man klickar för företagsform, momssats mm för att den ska räkna ut timmersättningen man kan ta. Allt det är ok, men som Enskild firma tar jag ju inte ut någon lön utan tar ut vinst och och då ska man väl betala vinstskatt förutom sociala avgifter och sem ersättning. 7
Det blir helt snurrigt i mitt huvud för om jag skulle plocka ut 20 000 i månaden för heltidsarbete och det är redan uträknat att jag behöver ta 250 kr/tim för det och då är sociala avgifter + sem ers+ Moms + vinst inräknat i det, sen då är det vanlig kommunal skatt bara eller är det en viss % sats i vinstskatt jag ska betala också innan kommunalskatt ska betalas.
Och i så fall hur mycket är den på, vill ju räkna och tänka rätt innan jag går ut med priser och börjar lägga upp budgetar.
Hoppas någon förstår vad jag menar
och kan hjälpa mig reda ut min förvirring.
/Emea
En Enskild firma betalar inte vinstskatt.
Däremot i en Enskild firma betalar man a-skatt och egenavgifter baserade på företagets vinst och inte på den lön du plockar ut.
Men du betalar som sagt bara a-skatten och egenavgiften. Plus Moms förståss.

Tack för svar!

Det kan vara bra att gå en kurs innan man startar eget kolla på google många kurser att välja.
http://www.google.se/search?hl=sv&q=starta+eget+kurs&meta=&aq=2&oq=Starta+eget
Förmodligen är räknesnurrran utformad så att du skall behöva ta ut 250 kr per timme heltid 5 dagar i veckan för att komma upp i en bruttoinkomst som räcker till att kunna ta ut 20000:- per månad i lön.
250 x 8 timmar x 22 vardagar = 44000 kronor.
Tänkbart att den summan räcker för att kunna ta ut 20000.
Resten går bort i avgifter (egenavgifter, skatt, osv)
Men då gäller det att du verkligen kan jobba alla dessa 176 timmarna per månad så du kan fakturera den tiden. Och inte har andra ej avdragsgilla utgifter som behöver betalas med den intäkten.