Företagande iFokus

Företagande

Etikettallmänt
Läst 2888 ggr
scorpion66
0

Vilket område ska man starta eget inom?

Länge nu har jag tänkt starta eget men det har inte blivit av eftersom jag inte har kunnat komma på vad för område som det är värt att slå sig in på. Vilka områden är det lönsamt att gå in? Jag har haft många ideer men jag är rädd att de ska skita sig direkt så jag har väl fegat ur. Jag är nog öppen för de allra flesta förslagen på företag så det är inget speciellt som ja har tänkt mig.

Snälla hjälp mig (=

Mammzing
0

För mej låter det lite underligt. Du vill ha tips om vilket du kan starta eget inom. Så himla lätt är det inte.
Man måste väll ha ett intresse av det man gör ochså…….

scorpion66
0

Jag förstår om du tycker det låter konstigt. Men jag är bara på ideskapar stadiet ännu. Om man kan få tipps och ideer så kanske jag lättare kommer fram till vad jag vill hålla på med. Som du säger är det inte så enkelt och när jag just för stunden inte heller har nån ide om vad för område jag vill hålla på med så är det ännu svårare. Finns det ett område där det är en bra marknad och den tilltalar mig så är det ju bara dubbelplus. Jag kommer ju självklart inte starta eget inom ett område jag inte tycker känns bra.

jagM
0

Det du ska fundera kring är:…..

Vad tycker jag om att göra.

Sedan utifrån det ska du fundera på vad du vill syssla med, kolla runt hur marknaden ser ut mm mm

Tror inte du kommer få en massa tips och ideér av andra.

Vi som startat eget har själva fått gå den långa vägen, inte fått massor av tips och ideér på vad som skulle sälja utan du får göra som alla andra, testa dig fram.

Skulle jag veta något som det finns marknad för att kunna tjäna pengar på så inte delar jag med mig av den idén till någon.

Har du någon idé så kanske du har en TVG (tillväxtgrupp) i din kommun som hjälper dig bolla ideér.

Assi2
0

Tycker det bara finns ett svar där:

DET DU BRINNER FÖR!

Det är klart att det måste finnas en marknad eller iaf möjligheten att skapa en marknadGlad

Det meste kan man lära sig inom företagande dock ej ENTUSIASM/ENGAGEMANG- det kommer inifrån och är livsviktigt när du bygger företagnde.

All lycka!

scorpion66
0

Jag kastar ut en krok för å se om det finns nåt att fånga. Jag sitter faktiskt inte å rullar tummarna tills ja får napp. Jag jobbar faktiskt själv för att komma framåt och klandra mig inte för att jag försöker även på detta håll. ALLA sätt är bra utom de dåliga.

Jo man måste brinna för det man ska arbeta med, annars blir det inge bra såklart.

mariatingsund
2

I flesta fall löser det sig automatiskt. Vad är det för sak som du är beredd att offra både ekonomi och fritid förutom arbetstid? Vad har du varit med om  innan, vad säger kompisar, vänner, släkt… Ibland kommer ett uttalande av någon främling som står bredvid en i bågon butik… vad jag vill säga är: har du inställningen att bli din egen, då kommer möjligheterna till dig förr eller senare. Ha öron och ögon öppna och umgås så mycket som möjligt med nya människor. Det löser sig eftersom du hör just DEm uttalanden som intresserar dig och kan spinna vidare på. Under tiden kan du gå på kurser, lära dig både det ena och det andra, och när möjligheten står plötsligt vid dörren, då kan du slå till. Jag önskar dig  lycka till. Men ta inte vad som helst. Ta bara det som passar just dig. Tänk inte heller på snabb förtjänst, det brukar straffa sig i längden. Tänk på vad du skulle kunna leva med lyckligt under lång tid  i både goda och onda år. Vad är dina bästa egenskaper och hur kan du använda dem.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

EvaLeraMM
0

Det som går bra just nu kanske inte är det som går bra om fyra år. Med det menar jag att du måste ligga i framkant. T ex hushållsnäratjänster har de senaste året varit väldigt framgångsrikt men åren som kommer nu, som ser lite mörkare ut, kanske inte blir så bra. Det vet du aldrig. Något som är inne nu kanske redan har nått sin topp och du kanske inte får plats så att säga. Så jag håller med de föregående talarna att du ska satsa på något du är duktig på och brinner för. Eller så kan du kolla upp vilka marknader som går bra nu och försöka hitta något som kompletterar dem. T ex hushållsnäratjänster går bra, då kan du börja sälja moppar till de företagen som säljer den tjänsten. Kanske ett dåligt exempel men jag hoppas du förstår vad jag menar. Lycka till!

mammaru
0

Om du tror att andra ska leverera en färdig affärsidé eller ett svar på vad just du bör starta för typ av företag, så kanske du passar bättre att vara anställd. Då brukar man förlita sig på att chefen har svaren.

JoTi
0

Mitt tips.

Registera dig som affiliate på något som du är intresserad av.

Köp en domän.

Släng upp en hemsida där du skriver om det du är affiliatad med.

Tänk efter vad som kan gå bäst, vilket ämne som kanske kan locka till sig annonsörer osv

gunnar-medial
0

Om det är något du har stort intresse av OCH där du ser att det skulle kunna finnas kunder som vill betala det pris du vill kunna ta ut.

Att ha intresse/drivkraft är viktigt.

Om den primära drivkraften är att tjäna pengar så skulle man tycka att man i princip kan ge sig in i vilket område som helst där det finns en vinstmöjlighet.

Men, det är alltid bra att ha ett brinnande intresse, kunkap, något nytt att tillföra i just det området om det skall gå bra.

pyromanen
0

Vad kan du?  Vad är du bra på?

Är inte mycket idé att föreslå dig att starta eget som programmerarekonsult om du inte kan programmera eller öppna en resturang om du inte kan laga mat Skrattande