Överta affärsverksamhet -frågor!
Hej alla kunniga företagare!
Jag har fått en förfrågan om att ta över en affär här i mitt lilla samhälle då ägarna, ett äldre par, tar pension nästa år. Affären går inte dåligt påstår de, utan det är på grund av pensionen.
Affären säljer böcker, presentartiklar och även kontorsmaterial med jämn fördelning av de olika områdena. Den har funnits i över 50 år på orten och är väldigt omtyckt för sin service och innehåll.
Detta känns verkligen lockande, men till saken hör att jag har ingen tidigare erfarenhet av att jobba i affär så det ekonomiska lär bli något nytt för mig att lära. Jag har ingen större ekonomiskt kapital att bidra med så min fråga gäller främst finanserna.
Vad kan jag som nyföretagare söka för bidrag för att finansiera köpet av inventarier?
Är det andra regler om man tar över ett befintligt företag eftersom man annnars som arbetslös kan få starta-eget-bidrag?
Hur ändrar man från befintligt HB till AB? Det verkar ju klar fördel för mig att ha AB ifall jag är ensam ägare.
Andra tips och råd…
I dagsläget är min plan sådan att eftersom jag avslutar mina högskolestudier nästa år kommer jag bli arbetslös, och att ha något eget har inte varit främmande i mina framtidsplaner. Någon bokmal är jag väl inte direkt, däremot mycket serviceminded och har intresse av grafiskt material så som ex. scrapbooking etc. Men jag tror ändå mitt största argument är just möjligheten att ha något eget och kunna erbjuda mitt lilla samhälle och turister en jäkla service ;)
Jag skulle förmodligen behöva hjälp i butiken och där har jag planer på att anställa min kamrat som varit sjukskriven länge för muskelsjukdom och som jag vet vill komma ut i arbetslivet igen men kanske inte kan fixa 8 timmar rakt av. Dessutom får man ju "rabatt" på arb.givaravgifter för att anställa långtidssjukskrivna. Jag tror vi skulle ha mycket roligt ihop i "vår" butik, samtidigt som hon kan arbeta i sin takt men ändå hjälpa mig mer än om jag vore själv. Vi kommer väl överrens och eftersom hon inte har möjligheten att bli delägare får det bli så i såna fall.
Det som andra ifrågasätter är:
- Tiden. Att vara sin egen tar så mycket tid från familjen (har barn 9 o 4 år). Men hur annorlunda är det att ha samma öppettider som man ändå fått jobba emot som anställd? Ägaren påstår att de stänger kl 18 och har fixat med kassan och redovisning till 18.30. Givetvis har de ju erfarenhet så där får jag antingen ta hjälp utifrån eller lära mig.
- Utveckling. I dagsläget kan jag tänka mig att jag/vi kör på ett år för att komma igång med det hela samtidigt som vi planerar för någon form av utveckling eftersom det förmodlingen kommer att krävas med tanke på storstäder runt omkring som snor alla kunder.
- Sortiment - Eg samma som utveckling för något mer som sätter affären på kartan behövs. Jag ser affären som ett komplement till närliggande ort med större bokhandel. Den kompletterar inköp av presenter, böcker och kontorsmaterial till företagen eftersom de oftast inte vill vänta på leverans av små saker. Anledningen att många går just till bokaffären är för servicen och i brist på tid när presenter ska fixas i sista stund etc.
Ja som ni ser -många funderingar men främst grundar det sig väl i om jag vågar eller inte. Jag tror starkt på en fysisk affär för internet kan inte ersätta den personliga servicen hur mycket det än försöker. Så hoppet står till att visa banken en god omsättning samtidigt som ortsborna fortsätter att handla hos mig.
Tacksam för synpunkter och annat smått och gott…
"affären går inte dårligt"… skriver du. Jag skulle förstås vilja se räkenskaperna innan jag bestämde mig för att ta över, så jag ser omsättning och hur mycket lön nuvarande ägare kan ta ut. Räcker det för lön till dig och din anställda?
Alla räkenskaper får vi efter sommaren så därefter börjar väl egentligen resan med att bestämma sig ;) Just nu är man mest i startgroparna att fundera över OM detta kan vara något för mig etc….

Ett tips innan du tar över, om du bestämmer dig för att göra det, är att få jobba med dem överlappande 1-2 månader så att du lär dig det fortlöpande typ räkna dagskassor, beställa varor mm.
Att ha rätt inställning och vara serviceminded räcker långt! Att man snabbt kan handla en "liten" present när man är ute i sista minuten är guld värt när man bor på en liten ort.
Är du duktig på scrapbooking kan du ju hålla pyssel aftnar om det för att lära och ge tips & råd åt dina kunder så att de lär sig mer mot en mindre summa avgit som då troligt vis ger merförsäljning.
Kolla upp om du kan driva din verksamhet som Enskild firma som ett alternativ till AB är bara en fundering jag har kolla alla för och nackdelar.
Ta kontakt med ett nyföretagar centrum nära dig där kan du få hjälp med diverse frågor innan nystart.
Lycka till!