Hjälp! Hur värderar man ett företag.
Hej!
Jag och min man har ett företag ihop. Vi startade det november 2008 och än så länge har vi det på sidan av vårt "riktiga" arbete.
Nu är det så att han kom för en vecka sedan och ville skiljas! Plus han vill ha företaget och fortsätta bygga upp det. Då jag inte kan sköta företaget själv, med leveranser, då jag har en ryggskada, har jag sagt ok.
Men hur värderar man företaget? Det var jag som hittade varan och skaffade all info. Jag kom på företagsnamnet.Det var jag som gjorde en bra hemsida från grunden. Lagt ner mycket arbete. Det är jag som sköter det mesta arbetet runtomkring. Marknadsföring m.m. Detta företaget känns som mitt skötebarn och jag tror att försäljningen bara kommer att öka o öka.
Det känns som om det börjar lossna mer o mer nu. Folk börjar känna igen oss och ryktet har börjat ta fart.
Hur sätter man ett pris nu utan att bli alltför besviken? Kan man begära en viss procent av vinsen framöver eller? Min man vill ha min hjälp fortsättningsvis med hemsida då han inte kan den biten.
Tacksam för hjälp!
Mandala
Du kan inte fortsätta vara delägare då?
Ifall ni fortfarande kan komma överens nå sånär på socialt/arbetsmässigt plan tycker jag det bör vara den bästa lösningen.
// Paltfan

Det var ju en tanke! Det måste jag ta mig en funderare på *ler*
Vet dock inte om jag orkar med det känslomässigt att ha den kontakten med honom…
Nu fick jag något nytt att tänka på!
Tack/Mandala

En kontakt med en expert för att värdera företag kan nog vara på sin plats. Här gäller ju även för din del att förrutom att bara dela upp värdena i företaget även ta med sådana saker som intellektuellt värde (typ idén, uppstarten, att administrativa processer nu är uppsatta och fungerande etc.) för även det bör vara med i värderingen av företaget.
Här vill jag samtidigt passa på att infoga att när man startar företag där flera är med (även gifta par, sambon mm.) så bör man alltid sätta upp ett ägaravtal från början där alla sådna här saker tas i beaktning. Det blir då mycket enklare vid sådana här situationer. Där beskriver man bland annat vad som händer om man vill gå skilda vägar, vad som händer ifall någon tex avlider (man vill ju kanske inte att den personens arvingar automatiskt skall få tillgång till bolaget etc.

Kaj: du har helt rätt. Man skulle gjort det från början..lätt att vara efterklok.
Företaget är inte värt särskilt mycket idag då vi fortfarande är i uppbyggnadsfasen men fler o fler hittar till oss. Tanken var ju att vi en dag skulle kunna leva (eller en av oss) på inkomsterna. Jag håller på att starta upp "mitt eget" företag som jag hade tänkt att öppna i september. Nu vet jag tyvärr inte vad som händer för han vill inte ställa upp och betala vissa saker vi hade kommit överens om innan.
Mandala

Om ni skiljer er så kommer det väl till en bodelning. Där skall nog företaget även räknas in. Tror det finns rättslig hjälp även för detta men jag är ingen expert på sådana frågor tyvärr.
tråkig sits du har hamnat i nu…
som paltn skrev så skulle kanske det enklaste vara om ni kunde fortsätta att vara delägare… det är såklart jobbigt i början men kanske känns lättare efter ett tag!
nu vet jag ju inte vad som utlöst erat uppbrott det kanske kommer kännas omöjligt att överhuvudtaget vara överrens om nånting alls framöver. men är det inget alvarligt som hänt så kan det ju hända att man i framtiden kan jobba sida vid sida o komma överrens.
på nåt sätt vill han att du ska vara delaktig… eftersom du ska ordna med hemsida`?? eller skulle du göra det som anställd? eller gratis (hoppas verkligen inte)?
hoppas att det löser sig till det bästa för er!