Dumma frågor om att sälja konst..
Jag har nosat på det innan.. men..
Behöver jag mer än F-skattesedel för att få sälja min konst obegränsat? (man får ju sälja lite som privatperson)
Vad försvinner i skatt? 50% av sälj-priset ca?
Hur krångliga papper måste fyllas i? Alltså.. hur går det till? Är det bara att skriva x antal tavlor sålda för x kronor och räkna ut skatt på det, eller är det mer krångligt till? Antar att jag får prata med skatteverket för att få reda på hur mycket skatt som ska betalas och så..
Avgifter? Jag lär ju inte ha anställda :P och försäkring och sånt behövs väl inte? Vad skulle försäkras liksom.. :3 Material är inte såå dyrt och jag har ju försäkring privat.. Är det ngn avgift på att få skatte sedel eller starta upp, företags namn eller något?
Är det något annat som jag borde känna till?
Har som sagt nosat på detta innan, men tänker nog bygga upp en kundkrets innan jag funderar närmre på att starta ett företag.. :3 Och vill gärna veta vad jag i så fall ger mig in på..
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Om du vill sälja obegränast så räcker en F-skattesedel (eller kanske en FA-skattsedel då denna är om du tar något jobb vid sidan om) .
Att ansöka om F-skatt är gratis och det är en blankett. Ungefär som när du ansöker om jämkning. Du behöver alltså veta på ett ungefär vad du tänkt att sälja under året. + andra inkomster.
Man kan även registrera sig hos Bolagsverket. Detta gör att ditt företagsnamn skyddas i ditt län. Detta kostar 1000:- . Å andra sidan så säljer väl konstnärer via sitt namn så detta är ju inte så viktigt.
För att driva ett företag och ha f-skattsedel krävs det att man för bok. Man måste altså ha en riktig bokföring. Där man bokför alla inkomster och utgifter. Och sedan stänger man året vid deklarationen med några extra blanketter. Det finns många bra bokföringsprogram. Många billiga. En del har begränsningar typ man kan inte sälja till utlandet.
Hur mycket skall kan du då ta ut till dig själv.
Vad jag förstår så skall du på din egen konst ta ut 12 % Moms. Jag förstod dessutom att du är under 26 så du har lägre egenavg/schablonavdrag än vi andra gamlingar.
Så låt söga att du säljer för 112000:- under ett år. Då har du altså sålt för 100 000:- + Moms. Momsen skall masen ha oavkrtat.
Sedan har du kanske haft utgifter (penslar, duk, bokföringsprogram, milersättning för kundbesök osv) för 10000:- plus Moms. Momsen får du tillbaks .
Så företaget har gjort en vinst på 100 000:- - 10 000:-= 90 000:-
På detta gör du ett schablonavdrag på 14% (tror jag det är i dinålder). Och eftersom schabloavdraget är ungefär samma som dina egenavg har du altså 90000-12600 kvar.
Denna summa får du sedan betala vanlig skatt på. Och vad den blir är mycket beroende på andra saker som hur mycket inkomst du har vid sidan av, var årets total hamnar på, avdrag privat (ex huslån), kommunalskatt osv.
Är detta den enda inkomst du har skulle dom 77400:- som jag har i exemplet ge 9000-10000:- i skatt. Så kvar har du ca 68 000:-
Hans
Ok, tack så mycket :)
Jag tror inte att det är meningen att jag ska starta företag.. värenda gång jag nästan bestämt mig händer det nåt..
Igår krockade jag med bilen (blev prejad av misstag) som blev öppnad i taket och så vidare när de tog ut mig.. jag mår bra, men det hindrar effektivt alla tankar på något annat än att hantera vardagen, ta sig till jobb m.m…