Företagande iFokus

Företagande

Etikettallmänt
Läst 998 ggr
Ylva-Li
0

Sugen på att starta eget

Jag har lite tankar och ideer om eget företag. Ide 1 är inom pärlbranchen. Har alltid velat sälja pärlor då jag själv gör mycket smycken som jag säljer (dock inte så mycket omkring utan mer till vänner, släkt och deras vänner.) Dessvärre finns det en uppsjö av pärlbutiker idag. Vi i Sverige är duktiga på att göra eget och tycker det är gräsligt roligt. ;) Om det finns plats för ytterligare en till är frågan..
Ide 2 är inom foto då jag fotar mycket och har en relativt bra kamera. :) Här kommer dock problemet att jag inte har körkort. Är idagsläget arbetslös och läste i en katalog från arbetsförmedlingen att de kan ge bidrag till eget företag om iden är god. T.ex till kurser/utbildningar och investeringar. Hur mycket vet jag dock inte.. Jag skulle behöva gå nån fotoskola och lära mig mer avancerat för att kunna slå mig fram, men jag tror jag har grunderna och det konstnärliga i mig. (Pust så svårt det är att erkänna att man är bra på nåt..)
Dock har jag som sagt inte körkort, vilket isåfall skulle vara en fördel om jag inte ska ha studio, vilket jag inte vill ha. Utan mer åka ut på uppdrag, fota bröllop/evengemang etc. fotar också gärna djur och barn. Så till det skulle jag också behöva lite utrustning som en bra fotoskrivare samt några bra lampor och objektiv.

Frågan är om man kan få nån hjälp med körkort? Om ideen är tillräckligt bra menar jag..

Många tankar så här mitt i natten. :)

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

Niklas
0

Jag som är fotograf kanske inte borde ge dig råd som vill konkurrera med mig. Glad Vi är många som fotograferar och tar betalt för det. Förutom att vara en jäkel på att fotografera bör du vara en duktig säljare och tycka om att sälja. Är du det har du alla chanser att lyckas som fotograf. Jobben kommer sällan flygande utan vidare.

Att arbetsförmedlingen skulle betala för körkort om du ska bli fotograf har jag svårt att tänka mig. Det är en överetablerad marknad. Men fråga, de kanske förvånar.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Ylva-Li
0

Hehe. ;) Som sagt, bara tankar och funderingar. Som det låter nu kommer min sambo och hans chef starta eget tillsammans och då är chansen stor att jag tar hand om det ekonomiska och pappersarbetet där. Vi måste bara utforma en bra ide.

Men foto kan jag hålla på med på fritiden, vid sidan om. Tror knappast att jag kan konkurera med dig dock. ;) (vet ju hur bra du är. Och så finns vi nog på lite olika ställen i Sverige.)

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

abbis
0

Personligen tycker jag att man aldrig ska starta ett företag om man inte kört det på hobbybasis ett par år för att se om det bär.Så fort man reggar ett företag då kommer alla krav på bokföring,moms etc etc.Som Niklas säger så är det inte lätt speciellt inte inom kulturområdet!

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Ylva-Li
0

Det har du absolut rätt i. :) Men man blir lätt exhalterad när man kommer på en ide.

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||