Vart börjar man?
Ja, var börjar man när man ska starta eget?
Vi har lokal färdig, dock inte avtalat kontrakt då vi gärna vill se att firman går igenom hos skatteverket först.
Men om man ska ansöka om registrering för firma, så ska man fylla i vilken adress det är till firmans lokal.
Kan jag skriva i min hemadress tillsvidare, tills vi fått helt klart med lokalen? Kan man göra e adressändring vid senare tillfälle?
Vidare… Banklån samt företags-konton. Även där vill ju banken att man ska kunna visa upp registreringsnummer på företaget (självfallet). Kan jag registrera en firma (handelsbolag) utan att öppna firman för kunder? Alltså bara för att få ett org.nr? För det är ju så, få vi inte banklånet så blir det ingen fima…Enkelt.
OM vi inte skulle få lån beviljat, kan man då bara avregistrera företaget hos skatteverket? När börjar företaget "drivas" är det inte först vi börjat sälja varor? Eller ska företaget redovisas direkt från start? Kostnader?
Och sen var det ansökning om starta eget bidrag. När gör jag det? Ska jag börja där? Är det försent att ansöka om bidrag när väl företaget är registrerat?
Oj, många frågor blev det =) Hoppas ngn kan/vill svara
Du kan absolut ha hemadressen som firmans säte.
Du kan ha en firma registrerad utan att ha verksamheten i gång.
Du kan avregistrera företaget om det inte ska drivas vidare.
Starta eget-bidrag vet jag ingenting om.
Ett tips är att prata med banken innan du registrerar företaget. Är det en verksamhet de kan tänka sig att låna pengar till? Är du/ni några de kan tänka sig att låna ut pengar till? Det måste de kunna svara på utan att du har verksamheten igång. De kan säkert ha tips på saker som är bra att tänka på. Säg att du vill ha ett planeringsmöte just för att kolla förutsättningarna innan ni startar. Det förstår de säkert.
Är det Starta Egetbidrag genom Arbetsförmedlingen du menar så får inte företaget vara registrerat förrän du fått deras godkännande. Du har inte heller rätt till a-kassa om du har ett företag registrerat.
Vänligen
Amala
#2 oj, ja det var ju verkligen bra att veta så man inte springer händelserna i förväg och blir utan en ev ersättning. Tack för tipset =)
Har iaf fått tid för möte med Etablera imorgon, så jag hoppas på bra information under morgondagen =)

Har du tänkt på att göra en enkel budget, inga fantasisiffror.
Det är bättre att visa en liten vinst, eller en förlust första året än som man för 15-20 sedan ville ha rena fantasierna som inte håller i verkligheten.
Gör också en produktkalkyl på en eller ett par produkter.