Tankar om Enskild firma
Hej!
Är ny här och har ett par frågor angående Enskild firma, jag driver idag en Enskild firma, inget större.. kör den på fria tider hemma med bilreparationer..
Nu är det så att jag har fått erbjudande att "hyra" ut mig som reparatör till 1 företag och jobba för dom och sen fakturera mina timmar jag varit där… Idag har jag FA-skattsedel då jag även är anställd, men kommer isåfall bara att leva på min enskilda firma om detta går i lås, nu till mina frågor :)
1: Vi säger jag fakturerar iväg en summa varje månad till företaget jag har hyrt ut mig till, Som det är nu så deklarerar jag och betalar in Moms 1 gång om året och det ska jag fortsätta med, Eftersom jag är uthyrd så får jag själv stå för alla egenavgifter och allt det där.. vi säger jag fakturerar en kostnad på 30 tusen varje månad, varav minst hälften ska staten ha tillbaka när jag väl deklarerar, kan jag under detta själva året då sätta in "skatte"pengarna på t.e.x ett konto med bra ränta eller lite småfonder och tjäna pengar på pengarna som staten ska ha in när jag sen deklarerar?? (får man göra så här är min fråga)
2: Behöver jag ändra min skattsedel eller kan jag fortsätta ha FA-skatt sedel fast jag lever på företaget??
Hoppas ni förstod min första fråga, är väldigt nyfiken på just detta!
vet också att man ska helst betala skatt varje månad, Men jag har bra ordning på mina papper och kan lätt hålla i pengar som inte är mina..
tacksam för svar.. hoppas det finns någon som kan hjälpa en vilsen själ i företagsvärlden!
MVH John
HUm. Jag tror du skall skriva in frågan på skatteverkets hemsida. Vill du inte visa vem du är så kan du skriva ditt förnamn bara . Jag vet att det har förekommit att vissa egenföretagare som sålt sina tjänster till tex ett åkeri. Där har det pratats om att åkeriet skall tvingas betrakta den inhyrda chauffören som anställd om de får en kontroll av skatteverket. Då skulle åkeriet åka på att betala skatt och soc avg på den utbetalda ersättning + Moms som utbetalats till den enskilda näringsidkaren.
Ett skäl tror jag var att man bara tar in en person att köra en lastbil. Inte att man hyrde in en lastbil med chaufför.
DU själv skulle inte drabbas däremot det andra företaget. Be dem kolla med skatteverket?. Skall Du själv kanske ställa upp med dina egna verktyg m.m. kanske det inte ställer till problem. . Ring inte bara skatteupplysningen, jag upplever att de lämnar olika svar och står inte för det. Utan blir ni osäkra så skriv till skatteverket så får ni ett skriftligt svar.
Var rädda om varandra
#0: Har du bara en uppdragsgivare finns det risk att det blir så som #1 skriver, enligt vad jag har hört. Då kan du bli betraktad som anställd.
Hej!
Ok, som det ser ut så driver jag även en bilverkstad hemma, Så jag kommer att jobba hemma och vara ute på uppdrag med, Men det är som sagt bara en uppdragsgivare just nu isåfall… troligtvis rör det sig om 50% där och sen resten hemma i min egen verkstad.. Men det är sant som ni säger, att jag kan bli betraktad som anställd… Får kolla upp det närmare!
Tack för svaren!!
MVH John
Om du har uppdrag som du fakturerar vidsidan av "anställningen" tror jag inte risken är så stor att du kommer att betraktas som anställd. Då har du ju flera uppdragsgivare.

Skatteverket ser annorlunda på detta med att bara ha en uppdragsgivare, det innebär att dom inte som förr betraktade det som att man anställd och att det uppdragsgivande företaget skulle betala skatt och avgifter.
Begär att få en F skattesedel. Det skall inte vara något problem allrahelst som du redan räknar med att 50% av arbetstiden kommer du att utföra arbete åt div kunder.
Sedan tror jag att det är klokt att du registerar dej för Moms och skatt med inbetalning var trejde månad, det blir väldigt mycket pengar som skall vara tillgängligt om du bara redovisar en gång om året.
Blir det en period med nedgång så är det frstande att använda av bef.pengar, och sedan räcker de kanske inte till att betala förfallna avgifter nästa år.