Vill starta eget, men kan ej få finansiering
Hur ska man gå till väga för och kunna starta eget, Folket som runtomkring där jag bor undrar när jag kommer öppna upp butiken, men kan ej göra nått förrän jag får finansiering, hade behövt låna runt 600000.- för och kunna öppna eget. Kommer ha de hemma så ingen hyra. De jag vill öppna upp är en butik med häst, hund och kattartiklar och även foder. Där jag bor är det brist på butiker och de som säljer har ingen vidare kvalitet. Jag kommer ha både dyra och lite billigare artiklar. även bra foder. Hur ska man gå till väga. Nu till problemet. Har en gammal skuld hos fogden så pricken sitter ju där nått år till. Men finns de ändå möjlighet och få hjälp. tacksam för svar.

ALMI ger lån till nya företag - även om de oftast kräver att banken också är med på ett hörn.
Hur de ser på din "prick" hos kronofogden vet jag inte.

Ta upp en diskussion med långivarna och berätta om bakgrunden till anmärkningen.
Det behöver ju inte betyda att man är en slarver för att det finns någon prick. Det räcker att man kanske inte var överens med någon företag om en vara eller tjänst som då har gått till indrivning, kanske bestridigt och sedan dragits tillbaka från Tr. men anmärkningen besår om man inte begär rättelse.
#1 Det ALMI erbjuder är ju främst ett sk. microlån, vilket blir MAX 250 000:-
TS- Din prick ser ju aldrig bra ut, ngnstans. Inte hos bankerna och inte hos leverantörerna.
Att få lån idag är svårt öht. Har du inget arbete på sidan om, så blir det nog tyvärr svårt, men försöka kan du ju alltid.
Din arbetsförmedling kan hjälpa dig om du har en bra affärsplan nedskriven. Banken och ALMI kommer kräva en nogrant redovisad affärsplan samt budget för att låna dig pengarna, dom vill se svart på vitt att ditt företag skulle kunna bli lönsamt.
Så börja i rätt ende =)
Man får inte ta lån om man har "prick" hos kronofogden.
Så du får vänta tills den är borttagen.
Sen om du inte har jobb får du inte heller låna, men det vet jag inte om du har eller inte^^
#4 man får inte ta privata lån om ma inte har jobb, men företagslån är inte riktigt samma.
Finns många egna företagare som fått beviljat lån för att starta upp företaget, trots att dom inte har ngt jobb =)