Företagande iFokus

Företagande

Etikett: bokföring-och-redovisning
Läst 2406 ggr
irinla
0

Webbkurs köpt från USA via Internet

Hej!

Jag gick en vidareutbildning/kurs på Internet som jag köpte av en amerikansk kursanordnare.

Jag betalade kursen med kortet på Internet.

På fakturan står det ingen VAT. Jag antar att Moms är 25%.

1. Ska jag redovisa MOMsen och räkna den själv?

2. Får jag MOMsen tillbaka i deklarationen?

3. Hur ska jag redovisa/bokföra den här händelsen?

USA är inget EG-land.

Det står i SKV 560 att säljaren ska vara VAT-regitrerad i Sverige om jag som köpare ska få Moms tillbaka i Sverige. Men om den inte är det?

I brochyren SKV 560 står det att ingen är skatteskyldig om man köper en tjänst från ett land utanför ett EG land. Betyder skatteskyldig=momsskyldig?

D.v.s. Om ingen är skatteskyldig betyder det att ingen Moms tillbaka?

Tacksam för svar.

hfohrman
1

För det första betalar du troligen Moms på inköp i USA. Och skulle dom lagt på VAT så är detta fel och skall då återkrävas av leverantören eller USA's skattemyndighet.

Du kan bara få tillbaks Moms som betalts till Svensk leverantör eller till tullverket.

Sedan är dett att räkna som en §7 tjänst och då skall du bokföra fiktiv Moms.

Du bokför då 2614 resp 2645 med 25% av inköpssumman. Dessa summor tar förvisso ut varandra på momsrapporten så du varken får pengar eller skall betala.

Inköpssumman skall dessutom med i fält 22 på momsrapporten.

Sedan en generell kommentar angående att få tillbaks Moms. Du kan alrig få tillbaks Moms som inte finns specificerad på kvittot. Köper du en dator i Sverige och affären inte har skrivit Moms på kvittot får du inte tillbaks. Har faktiskt hänt mig på en av Sveriges största hemelektronikfirmor. Så jag åkte och krävde ett nytt kvitto.

Hans