Namn på företaget
Vi är ett par stycken som spånar i namnet på vårt företag. Väljer vi ett namn som börjar tidigt i alfabetet kommer det upp tidigt i sökningar på webben.
Men hur stor är betydelsen egentligen? Om vi nu kommer på ett slagkraftigt namn på Y - ska vi då välja bort det för ett som börjar på A?
Hur har ni tänkt när ni spånat i namn? Övrigt att tänka på?
/Mirja
Beror väl på hur pass bra nytta ni har av marknadsföring genom random sökningar.
Jag personligen tycker ni ska sattsa på det ni tycker låter bäst och passar er bäst utan att bry er om alfabetisk ordning. Ni tjänar mer marknadsmässigt på ett bra slagkraftigt namn bara pga att det är bra än vad ni skulle tjäna på att det kommer upp först i random sökningar.
// Paltfan
…Precis så jag tänkte. Marknadsföringen kommer att ske mestadels på webben, men, men..

Het vad sjutton ni vill, men se till att göra ett bra jobb och att informera bra om det ni gör. Folk kommer att hitta er på internet därför att de söker efter det ni kan erbjuda eller, mer troligt, därför att de hör talas om er och vill smygkolla vilka ni är på nätet. Då spelar det inger roll om ni heter A eller Y.
Och om ni i vilket fall är dåliga på att berätta vad ni erbjuder, så hjälper inget namn i världen.
Jag tycker ni ska försöka ha ett så kort namn som möjligt men som ändå beskriver vad ni gör. Namnet blir förmodligen domännamnet också och det är alltid lätttare med ett kort, och ett namn utan å, ä och ö.
Vilka sökningar menar du? Jag hoppas du är medveten om att placeringen på Google inte har med alfabetisk ordning att göra. Det vet du säkert men nu är det sagt i alla fall.
Jag förstår heller inte riktigt vad du menar med alfabetisk ordning.
Varför skulle det vara viktigt? Företagets namn ska väl spegla det i gör och vilka tjänster Ni erbjuder.

Vad gäller sökningar på Internet så spelar det ingen roll vad företaget heter. Bara för att det börjar på A kommer det inte att komma före ett företag som börjar på Y. Google och andra indexerar sidor efter bl a hur många andra som länkat till eran sida (det ger extra poäng och man hamnar högre upp).
Om du nu inte menar någon form av katalogtjänstsida där företagen är indelade efter alfabetet.
Tack för alla tips och jag tog risken att göra mig dum
- men om man ingenting frågar får man ingenting veta..
Namn är klart och vi följde det som lät bäst helt enkelt!
Tack.