Företagande iFokus

Företagande

Etikettallmänt
Läst 6715 ggr
Elorion
0

Spara kvitton

Ska starta firma. Hur länge tillbaks i tiden får man spara kvitton och ta upp i firman?

Kaj
0

Kvitton skall du spara i minst 10 år för en verksamhet som du driver och är pågående.

men det kan vara idé att spara även längre ifall du mot förmodan råkar ut för att ett företag i efterhand försöker kräva dig på betalning för ett inköp du gjort tidigare. Då kan du alltid bevisa med ditt kvitto att du redan betalt din produkt även om det är mer än 10 år sedan.

Om du däremot menar ifall du kan föra över inköpta produkter på ditt nystartade företag som du köpt innan ditt företag startades så är svaret att det går inte genom att bokföra inköpet då du startar bolaget. Köp på bolaget får du endast göra då bolaget är registrerat och igång.

Du kan däremot köpa dina redan inköpta produkter i företaget. Tex om du köpte en dator för ett år sedan och startar ett bolag idag. Då kan ditt bolag köpa denna dator av dig som privatperson. Att bolaget då betalar samma pris som du köpte in den för lär nog inte gå utan det skall vara ett skäligt pris. Dvs du skall räkna av en viss värdeminskning som motsvarar den inköpta produktens hittils livslängd samt ev. slitage.

Elorion
0

Ok. Om man säger såhär…

Jag har köpt ett antal kilo lera för ett halvår sedan, kan jag ta med den fakturan i mitt nystartade bolag fast bolaget inte var startat vid betalningen av fakturan från lerleverantören? Jag menar, just lera minskar inte i värde som en tex dator gör…

Ska man "köpa in" lagret av lera, som jag inhandlade, från mig som person till mitt bolag?

Tack!

Kaj
0

Om du har leran kvar (vilket jag tolkar att du har) så borde du kunna köpa in det i ditt företag från dig som privatperson.

zoulbooks
0

hej

jag har hört något helt annat. Nämligen att om man planerar att starta företag så kan man köpa in grejer, material, inventarier, förbrukningsvaror eett år innan själva firmastarten. Som man sedan får ta med i bokföringen.

Det tycker jag verkar rimligt. Jag menar om du vet att du ska ha en dator i firman så kan du köpa den innan du registrerar den.

Z

pyromanen
0

Elorion! då jag övergick från hobby till företagare så gjorde jag en "lager koll" skrev upp allt som fanns av lera och andra råmaterial till glasyr mm. Hade kvitton på allt detta sparade och räknade vad värdet var på det som fanns och mitt nystartade företag "köpte" detta av hobby-mig.  som du själv nämnar förlorar dessa oanvända råmaterial inte i värde för att de är 1 (eller 5 år) gamla.  Övrig utrustning som drejskiva, verktyg, ugn mm  uppskattade jag värdet på.. (vad skulle jag få för detta på blocket ungefär…)  Skrev upp en lista med dessa saker och sparade ihop med bokföringen och företaget köpte även dessa begagnade saker av mig.  Enligt Skattemyndigheten som jag var på kurs hos var detta ok.

Man får inte dra av momsen för dessa saker som är köpta som privatperson/hobby utom möjligen sånt somär köpt kort innan, kolla med skattemyndigheten hur länge innan i så fall.

allmedia
0

om man har kvitton som man glömt redovisa på 2008 kan man då ta upp dom 2009? mest småkostnader såsom frimärken, kuvert etc…

mvh

Patrik

Kaj
0

Se mitt svar i ditt andra inlägg med samma fråga.

allmedia
0

Hej Kaj..

Nu fick jag svar från en sk ekonomikonsult..på ett annat ställe och han skrev

att har jag stängt 2008 så kan jag inte ta upp kvitton (fr 2008) på 2009?

Kan du bringa klarhet?

Mitt företag har varit igång sedan 2006..jag har alltså missat en del kvitton fr 2008 som jag måste plocka ut pengar för 2009? går det menar du?

Kaj
0

#8 jag har flera gånger begärt att få göra tillägg till äldre deklarationer utan problem. En gång hade jag t ex glömt att ta upp ett avdrag för förlust aktier på ca 30.000. Bad då skatteverket att få göra om den deklarationen (som var 4 år gammal). Det gick bra och jag fick tillbaka på skatten från den gamla deklarationen.

kan inte se att det skall vara någon skillnad här för företag eller privatpersoner. En deklaration och och ett bokslut måste man naturligtvis alltid kunna ändra i efterhand om något blivit fel. Skatteverket gör ju det hela tiden ifall du i ditt bokslut gjort något fel och det senare uppdagas vid en skatterevision. Då får du göra om deklarationen/bokslutet - alternativt betala böter ifall du gjort det medvetet förståss.

jag skulle ringa skatteverket och fråga hur du skall göra. Det finns någon blankett man skall använda sig av som kompleterar deklarationen eller bokslutet. Om det rör sig om ett bokslut och du har ett AB krävs att du gör en ny bolagsstämma förståss men det är ju en ren formsak.

Alltså - du kan inte ta upp dina kvitton från 2008 i 2009 års deklaration/bokslut men du kan begära att få göra ett tillägg/ändring till din 2008 års deklaration/bokslut

hfohrman
0

Det är nog som Kaj skriver.

Om du har ett AB tillkommer dock att man troligen måste göra en ny revision av bokslutet. = kostnader

Sedan får man ju väga in vad det kostar mot vad du vinner. Du snackar om "småkostnader såsom frimärken, kuvert etc.." och kan man då inte göra dessa förändringar själv så kanske det kostar mer än man vinner särskillt om man måste köpa hjälp för att göra det hela.

Hans