Starta eget foto-företag
Idéen har legat och grott hos mig ett tag och nu börjar jag tjäna så pass mycket under ett år att det känns som att det är dags att starta företag.
Dom har starta eget kurser här på byn som är under 8 veckor, men då jag pluggar har jag inte tid att gå en sån kurs, tyvärr.
För något år en pratade jag med en tjej som hade ett eget litet foto företag och hon berättade att det är svårt att ta ut lön och köpa saker till sig själv och inte till företaget. Är det sant? Varför det det så?
Jag skulle även behöva tips på ett bra, enkelt bokföringsprogram.
Är inne på samma sak och vill också gärna ha lite råd och undrar över ungefär samma saker :)
/ ElinH
Medarbetare på Dressyr.ifokus

Lön kan du naturligtvis ta ut efter hur mycket du tjänar i företaget.
Att köpa saker till sig själv och inte tillföretaget är inte tillåtet. Du kan i företaget enbart innhandla sådana saker som du behöver för att driva ditt företag. Typ kamerautrustning, bokföringsprogram, prenumerationer på tidskrifter runt fotografering, böcker etc. Tja du kan även köpa typ en kaffebryggare eftersom det räknas som en sak ett företag kan vilja ha. Dock kan du inte gå ut och köpa ett par byxor od.
#2. Jag formulerade mig lite knepigt. Det jag menade var att jag fick höra att det är svårt att få köpa saker till sig själv (=lön) för dom pengar företaget drar in, att allt företaget drog in var tvungen återinvesteras i ny utrustning osv.

I ett företag kan du naturligtvis ta ut så mycket du vill i lön förutsatt att det finns pengar samt att du betalar arbetsgivaravgift och skatt på lönebeloppet.
Du kan inte köpa saker till dig själv i företagets namn och likställa det med lön för då skulle du komma runt att inte behöva betala arbetsgivaravgift och skatt. Du måste alltså ta ut lön ur företaget och sedan kan du ju göra vad du vill med din lön.
Om du däremot vill köpa ny utrustning etc som hör till verksamheten kan du göra det i företagets namn och då även få dra av momsen för detta. Men som sagt inga privata saker bara saker som du behöver för din verksamhet.
Givetvis hade jag inte tänkt köpa privata saker i företagets namn, det vet jag om är fel.
Tusen tack för ditt svar!