Företagande iFokus

Företagande

Etikettbokföring-och-redovisning
Läst 2545 ggr
Linnea
0

Milersättning

Hur bokförs milersättning? Är hästmassör och åker runt till folk. Ska jag bokföra milersättningen skilt eller i klumpsumma med massageavgiften? Alltså ex massage 400 + milersätt. 50= 450 kr eller massage 400 och milersättning 50? Förklarar jag dåligt? Detta lät väldigt underligt..

Skynda långsamt så går det fortare.

Niklas
0

Skriv ner när du åker, vilken sträcka du åker, varför du åker (om det inte är samma anledning varje gång), hur många kilometer det är och multiplicera det med milersättningen (18,50 har jag för mig) så får du summan. Jag försöker komma ihåg att skriva mätarställningen på bilen också.

Jag brukar låta bokföra summan för hela året med ett kalkylark med alla resor som underlag.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Linnea
0

jag blev inte klokare. ska försöka förklara bättre.

Niklas
0

Milersättningen, å ena sidan, är väl något du som privatperson ska få utbetald från bolaget? Massagen, å andra sidan, är något bolaget ska få ersättning av kunden för. Jag vet inte om du tjänar på att blanda ihop dem.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

hfohrman
0

Detta med milersättning skall du se som 2 delar.

När du tar betalt från dina kunder. Hur du gör här är egentligen upp till dig och ditt avtal med kunden. Du kan baka in resan i massagen, du kan ta ut 18,5 per mil eller som jag ta ut 30:- per mil. Under alla omständigheter måste du debitera Moms på även resan.

När du bokför det hela. Och det beror ju då på hur bilen hanteras i företaget. Är det en privatbil som du använder har du en körjournal och bokför (kanske månadsvis) in 18,5 per mil du kört.

Hans

Kaj
0

Milersättningen skall bokföras separat från massagetiden

Linnea
0

#5 tack tack

Linnea
0

ska det bokföras på huvudintäkter eller på annat konto?

Kaj
1

Jag tror det är på konto 5619 men jag är ingen bokföringsexpert direkt så bäst är att kolla upp detta eller kanske någon mer kunnig här kan ge dig bättre besked.

hfohrman
0

Inkomsten skall ju absolut inte bokföras på ett 5xxx konto. Utan all inkomst skall bokföras på ett 3xxx konto.

Och eftersom 3xxx serien är helt fri enligt BAS. (dvs du kan välja konton som du vill) så kan välja vad du tycker passar dig. Och skattmyndigheten bryr sin inte det minsta vilket 3xxx konto du lagt det på. Om du vill separera på olika konton eller på samma konto som huvudintäckten är bara en smaksak för dig (dvs om du vill kunna se i efterhand hur mycket du debiterat i resekostnad).

Vad kaj pratar om är när du vill bokföra kostnaden som du tar ut privat för att ha använt privatbilen i tjänsten och du drar av schablenen 18:50 per mil. Då kan man använda något konto under 561x . I min plan är det 5618 som säger "milersättning enlift schablon"

Hans

Linnea
0

ok tack så mycket