Företagande iFokus

Företagande

Etikettbokföring-och-redovisning
Läst 2702 ggr
abbis
0

Är alla revisorer idioter?

Har skaffat ny revisor i maj då den gamla sockrade på timmar då han gick från fast pris till löpande.Bestred detta hos kronofogden och fick rätt.

Min första revisor gick i konkurs och jag fick hämta mina papper ute på trappan i regnet . Min andra sockrade oxå fakturan när jag skulle byta till annat bolag. Även nr 3 gjorde detta!Är det vanligt?

Nu har jag fått tag i en ny revisor!

Har gjort klart för honom att jag har haft problem och att jag nu vill ha hjälp.

Det började med att jag kollade om han begärt uppskov för deklarationen i maj .Det va inte gjort så det fixade jag själv.När sen det drog ut på tiden fick jag ett brev att deklarationen inte va inne ,detta kom i början av juli .Kontaktade då revisorn som ljuger mig rakt upp i ansiktet och säger att han har uppskov ända till mitten av augusti.Ringde och kollade detta idag på skattemyndigheten  och nått sånt existerar inte.

Idag får jag oxå veta 2 dagar innan deadline på momsen att han inte hinner det heller.Jag hade lämnat papprena för sent till honom(början av juli) en kollega lämnade till samma revisor i början av augusti och hennes har han fixat.Dessutom började han svamla om uppgifter som han inte fått som jag va där med i tisdags.I tisdags sa han fortfarande att han skulle bli klar med alla siffror till idag..Kan lägga till att han hade semester hela förra veckan!

VA gör man med sådana här människor..Han är dessutom rekomenderad av vår bank i staden!

Nu åker jag på straffavgifter både för momsen och deklarationen.Är det rättvist?

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Anders45
0

Nej det är dom inte, men många saknar ibland lite suntförnuft.

Jag skulle med glädje åtaga mig uppdraget,och dessutom se till så att deklarationerna kom in till tiden.

Titta på min hemsida www.juridikhjalpen.se, det står lite om bokföringshjälp - det kommer att skrivas mer om detta då jag har ett system även för klienter som bor långifrån.

Om du tar kontakt med mig omg. så kan jag kanske hinna åtgärda något på måndag f-m

hfohrman
0

Är ju tråkigt att det skall vara problem med alla.

En fundering dock. Vad har du en revisor till. Tycker du borde fixa en bokföringsbyrå istället. Och då ett företag med ett par anställda.

Revisorn är väl bara för att göra revision på bokslutet i ett AB.

Hans

abbis
0

Har både haft redovisningskonsulter och revisorer beroende på bolag.I sista fallet är det en icke auktoriserad ….och han har anställda.

Tack Anders blir nog svårt om jag inte hittar någon i mitt närområde  med tanke på alla pärmar och min egen tidsbrist.Har 2 butiker och anställda och vi är mitt i en högsäsong..

puuuuh

Mammzing
0

Har en renomerad byrå som sköter mina papper. Min revisor sen 20 år gick i pension. Jag blev hänvisad enn annan på samma byrå. Dock blev det som jag misstänkt : kostnaden för bokslut och deklaration blev helt plötsligt 3000 kr dyrare.
Jag saknar min gamla revisor.

mariatingsund
0

Jag bokför själv och brukar deklarera själv, men för säkerhets skull brukar jag boka tid hos Tönnerviks runt mars och vi går genom sittandes om allt gick rätt till. Jag klarade mig så bra sista året så jag tror jag skippar nästa år, som egenföretagare behöver jag ingen revisor, och dessa 20 minutrar kostade nästan 2000 Kr.

Har du inget universitet i ditt närområde? Ibland finns olika projekt då avgångselever gör sin praktik på småföretag, och universitetet fakturerar en blygsam summa för deras arbete.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

abbis
0

Jag har varken tid eller kunskap att bokföra själv.Jag brukar säga låt dom göra jobbet som kan det och sen kan jag göra mitt jobb så mycket mer..

mariatingsund
0

Jo, det är rätt tänkt, men eftersom du råkade ut så många "idioter", kanske alltet vill säga till dig att du ska ändra på den fronten. Det tar 5 minuter om dagen göra all bokföriing och det är inte konstigt alls. Jag vill inte övertala dig, bara en tanke jag har, hade jag så mycket besvär med en sak, hade jag nog ändrat så jag slipper oron, utgifterna och bespara mig irritationen.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Torparmor
0

Först - gå på någon kvällsinformation som skatteverket ordnar så du vet vad som gäller tex att uppskov med deklarationer aldrig ges längre än till 15 juni.

Sen - fundera på om du skulle byta till ett kassasystem som är integrerat med bokföringen samt kanske anställa någon på timme för ta hand om resten.  Då kan du både ha kontroll över vad som sker och hålla kostnaderna nere

Lycka till!

säger jag som gillar att ha koll

Låt dagen idag bli din bästa hittills!