2 bokförings frågor
Fråga 1:
Inventering och införande av lager inför nyår?
Är det rätt att jag nu innan nyår ska för in mitt innevarande lager och kan jag då göra det på följande sätt (om jag har ett lagervärde av 6000kr och startade firman iår utan lager):
Kredit 4950: 6000kr
Debt: 1409: 6000kr
Blir det rätt då?
Fråga 2:
Om jag gör ett inköp av varor nu innan nyår, men betalar fakturan och får varorna efter nyår, hur bokför jag då? (använder kontantmetoden)
Tackar på förhand och önskar alla en riktigt god jul
/Stefan Erkensjö
Erkensjö Trading
www.spastugan.se

Fråga ett är jag osäker på då jag alltid lämnat bort min bokföring men kanske någon annan kan svara på den
Fråga två.
Det spelar ingen roll när fakturan betalas. Det är det år du gjort inköpet som kostanden skall bokföras på.
Samma sak gäller om man t ex gjort ett jobb åt någon i t ex december med 30 dagars kredit. Du får då betalt först sista jan året efter men intäkten skall göras det år då själva arbetet eller inkomsten kom till.

fråga 1/
det kan va´kto 4950 om du har både färdigvaror och varor i produktion (typ tillverkningsföretag), annars det duger bra ett kto som heter lagerförändring.
fårga 2/ vad menar du med "kontantmetoden"?
menar du bokföringsmetoden - alltså du bokför när du betalar resp när du får betalt?
I så fall du måste ändå bokföra vid årsskiftet alla fakturor både som du fakturera och som du får som leverantörsskulder resp kundfordringar för att de ska belasta rätt period.
det andra är faktureringsmetoden där du bokför när du skriver ut en faktura resp när fakturan till dig är utskriven.
Boköfringsmetoden är lämpligt för nystartade ftg där likviditeten är skral.
Företag som säljer kontant typ frisörer, dagligvaror har större nytta av faktureringsmetoden där du kan dra av fakturan (momsen) när faktura är utställd.
du hittar en del "matnyttigt" på BFN-s hemsida, just nu om bokslut
http://www.bfn.se/redovisning/BFN_VAG/VL06-11_Gransvarden.pdf
Fråga: Stora företag tittar på fakturans datum. Är datumet 1 jan eller senare så bokförs det på det nya året.
Lovisa

Det är inte bara "stora företag" som tittar på fakturadatum, utan alla företag gör det.