Företagande iFokus

Företagande

Etikettallmänt
Läst 1126 ggr
IdaL
2009-09-16 16:40
0

bild-företag?

Hej!

Jag säljer då både bilder och hemsidor och har ju givetvis funderat på att köpa bilder när jag väl har åldern inne, då undrar jag varför ska man starta eget?

fördelar och respektive nackdelar vill jag gärna veta.

Kaj
2009-09-16 17:09
0

Om du har ett företag kan du dra av momsen.

Om du säljer bilder för säg 1000 kr skall du lägga på 25% Moms dvs ditt pris blir 1.250 kr. De 250 kronorna kan du sedan kvitta mot när du t ex köper bilder.

Säg att du köper bilder för 100 plus 25 % Moms = 125 kr så blir din kostnad egentligen bara 100 kr för momsen kvittar du mot den Moms du lagt på på det du säljer.

Samma sätt kan du göra om du köper saker till ditt företag såsom tidningar, kamerautrustning etc. Priset där är alltid inkl Moms men du kan sedan dra av momsen mot den Moms du fakturerat på det du sålt. På så sätt kan man säga att allt du köper in i bolaget är priset minus momsen

PS du kan naturligtvis bara dra av så mycket Moms som du samtidigt dragit in på försäljning.

ElinH
2009-09-22 00:31
0

#1 Vilket bra svar, precis vad jag behövde veta (funderar också på att starta eget företag för bildförsäljning) :)
Det som gör att jag inte startat det än är bland annat eftersom jag funderar mycket över hur bokföringen ska skötas och skatter osv..

/ ElinH
Medarbetare på Dressyr.ifokus