Företagande iFokus

Företagande

Etikettlagar-och-regler
Läst 1327 ggr
Emea67
0

Anställa

Hej!

Ganska nystartad och får in jobb + vill kunna leverera även om jag blir sjuk. "knack knack ta i trä"

Behöver nu timmanställa en person, har en på lut, hur ska jag gå tillväga + vad behöver jag tänka på!!!!

Hjälp mig någon så att jag gör rätt.

mammaz
0

Hej, du behöver tänka på vad den anställda kostar totalt dvs inte glömma att personen skall ha semesterersättning (ca12%) av timlönen och att du skall betala social avgifter för denna också. M.a.o. det är ganska dyrt! Kanske någon försäkring?

Lycka till!

Emea67
0

Kostnaderna har jag koll på. Tänkte mer på var man ska anmäla osv men börjar få koll på det med.

Skatteverket ska det ju anmälas till och försäkra gör jag hos FORA är det något annat jag glömt.

Har fått höra att tar man tim lönen x 1,6 så får man in all kostnad för den anställde.

Tack mammaz ändå för svar Glad

mammaz
0

hej igen. Tänkte bara på att det är ju mycket billigare för dig att timanställa en yngre då det är mycket lägre sociala avgifter.Skrattande Kolla på skatteverket men har för mig att det är från att de är födda 1983 och framåt. Nästan halv avgift. Jättebra för dig och för unga.