Företagande iFokus

Företagande

Etikettmarknadsföring-och-försäljning
Läst 1290 ggr
Klaman
0

Återförsäljare?

Hej!

Jag ska starta ett eget företag, en webbutik, jag är fortfarande bara i ett planerings stadium, jag har alltså inte riktigt kommit från ord till handling. För att kunna göra det måste jag först ta reda på så mycket info som möjligt. Jag antar att det här är en perfekt sida för mig att samla kunskap!

Jag har en fråga osm jag hoppas att ni kan hjälpa mig med.

Om jag vill fungera som återförsäljare/beställningsförmedlare, till en början för att sedan börja med egna inköp när jag har kapital för det, hur går jag till väga då och hur fungerar det?

Jag menar om jag ska sälja någon annans produkter i min webbutik, alltså när någon kund beställer så förmedlas det vidare till grossisten/tillverkaren, så sköter de frakten osv… Så att jag bara fungerar som en marknadsföringskanal.

Jag tänkte att det kanske kan vara en bra star för att få ihop kapital till egna inköp. Hoppas jag inte skrev alltför snurrigt.

/Klaman

Kaj
0

Du måste först kontakta de leverantörer som du vill vara återförsäljare åt för att se ifall de vill gå med på ditt upplägg. Det finns vissa leverantörer som redan har "fasta" återförsäljare så dem kan du inte sälja för.
Men andra är säkert bara glada om du vill marknadsföra deras produkter.

Vid kontakt får ni komma överns om din ev. kommission, redovisning med mera.

Klaman
0

Tack för svaret Kaj!

Vart kan jag hitta dessa grossister/tillverkare? Jag hade tänkt mig inom heminredning.

Kaj
0

Det är bara att gå ut på nätet och söka upp butiker, leverantörer och grossister. Försök hitta de som dyú tycker verkar vara mest seriösa och har ett sortiment du själv tror på - så gå inte på alla utan bara de som du själv tror har störst chans.

Bra åxå om du kollar deras försäljning etc och ser ifall de har några skatteskulder eller annat som kan påverka dig negativt som underleverantör.

Här är en länk till allabolag.se där du kan se deras årsomsättning, fiall de har några skatteskulder, deras egna kapital med mera

www.allabolag.se

Klaman
0

Tack så mycket!

Tror det här kan hjälpa mig riktigt mycket!!

Klaman
0

Oj! Jätte bra! Nu ska jag sätta mig och läsa igenom dina sökningar, jätte snällt utav dig!