Reklamsamtal till företag
Går det att säga nej tack till det på samma sätt som för privatpersoner med hjälp av något Nix-register?
Vänliga hälsningar
Niklas

Jag vet inte något sätt. Företag listas ju inte som personer vilket ju NIX registret tar hand om. Men om det nu inte finns, vore det kanske något för myndigheter att ta reda på. Jag får en massa reklam jag inte är intresserad av. Och andra sidan får jag en del grejer ibland som faktiskt är intressant men dessa kan jag alltid skaffa mig efter behov ändå.
Jag tycker att det är jättejobbigt med telefonförsäljare.
Vänliga hälsningar
Niklas

Jag har anmält och betalt till Nix för att slippa samtal från försäljare och et fungerar INTE. Det ringer flera gånger i veckan ändå. 
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
#3: Är det privat- eller företagssamtal? Privatsamtal får jag inga sedan jag anmälde mig till Nix.
Vänliga hälsningar
Niklas

#3 Om det är privat, så vet du väl att du måste ringa och bekräfta det hos nix 1-2 veckor efter att du anmälde det första gången. Du har inte glömt det?
När jag får samtal från käcka försäljare brukar jag kontra med: "Du kanske vill köpa lite keramik av mej?" När jag till slut har flyttat deras försäljningsförsök över till att det är jag som säljer, så är det helt plötsligt lätt att avsluta samtalet… 

#5 Nej då, jag ringde igen och bekräftade - men får fortfarande lika många försäljare på tråden.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.

Niklas, du kan ju använda Seinfeld kommentaren.
- Jag är lite upptagen just nu men om du ger mig ditt privata telefonnummer så kan jag ringa upp dig i kväll
= Vi får tyvärr inte lämna ut våra privata nummer till kunderna
- Det kanske beror på att ni inte vill att folk skall ringa er hem privat?
== Ja det stämmer
- Då vet du hur jag känner mig nu
Och så la han på luren direkt.
:-)
Vänliga hälsningar
Niklas
Det är inte lätt att vara telefonförsäljare. De vill prata med alla, men ingen vill prata med dem..
Själv brukar jag säga bestämt och meddetsamma. Jag är inte intresserad. Du slösar bara bort din tid…Ajö
Fast en gång ringde det en ung tjej från Viasat. Jag lovar, hon grät i telefonen! Hon sa att hon inte hade sålt ett enda paket på hela dagen. Om det var ett slugt affärstrick vet jag inte men idag har vi Viasat Guld!
#10: :-)
Vänliga hälsningar
Niklas
#3, "betalt till Nix"?
Det är gratis så troligen är det inte Nix du har anmält ditt nummer till…
Tom
Att anmäla sig till Nix är gratis…
Från NIX telefoni
"Försäljare, marknadsförare och insamlare
Försäljare, marknadsförare och insamlare får - med vissa undantag - inte ringa till sådana privatpersoner (konsumenter) vars telefonnummer finns i NIX- Telefon. För att inte göra det måste det uppringande företaget först kontrollera om numret finns i NIX- Telefon."'
t.ex. har du haft tidningen MikroDatorn i din brevlåda regelbundet under en tid så är det fritt för IDG att ringa dig…
Det ringer ofta här - vi brukar upplysa att vi har anmält oss till Nix telefoni - ibland slänger de bara luren i örat - ibland ber de om ursäkt - ibland vill de promt sälja sina varor…
Det finns Nix till företag från och med Mars 2006. Företaget heter företagsnix www.foretagsnix.se.

Jättebra tips!

Nej jag såg just detta. Är inte heller intresserad av att betala. om man är ett större företag kan det vara värt det men eftersom jag är ett enamsnföretag så nej tack.
I går fick jag veta att det går att ha hemligt nummer som företag. Det för med sig den nackdelen att ens vänner inte ser vem som ringer men det får det nog vara värt. Det kostar inget heller.
Vänliga hälsningar
Niklas
Jag mailade till den förening som har hand om Nix registret för konsumenter, och fick följande svar:
Hej
FöretagsNIX har ingenting med Föreningen NIX-Telefon att göra. Om företag väljer att anlita FöretagsNIX kan vi inte göra någonting åt det men vi ska inte rekommendera FöretagsNIX och göra klart för de som ringer att FöretagsNIX får stå för sin verksamhet. Bättre då att hänvisa till Itesco eller PAR om man vill slippa samtal i marknadsföringssyfte eller till SCB om man vill slippa både telefon och adresserad reklam.
Axel Tandberg hos oss som är ansvarig för NIX-Telefon håller i dagsläget diskussioner med FöretagsNIX som ju tagit namnet NIX utan lov från oss och det är tydligen inte helt lagligt med renommésnyltning. På fredag ska styrelsen i NIX-Telefon ha möte och detta ska tas upp och vi hoppas få mer information då.
Vänliga hälsningar
Föreningen NIX-Telefon
MariAnne Rovide
From: xxx@bojohansson.se
To: info@nix.nu
Date: Tue, 29 Aug 2006 16:09:45 +0200
Subject: Företagsnix
Hej!
Det ringer en massa säljare från ett ställe som heter FöretagsNIX och påstår att de är samma juridiska person som vanliga NIX-registret för konsumenter.
Är detta riktigt?
Mvh
/Henrik Sundström
Intressant Henrik, tack!
Tom
Jag tror det här är det närmaste man kan komma en reklamspärr när man är företagare.
SCB:s Företagsregister
Sedan 1984 finns en förordning, SFS 1984:692, som beskriver att SCB ska föra ett allmänt företagsregister. Syftet med detta är att företag, myndigheter och andra ska kunna vända sig till ett ställe för att få fram aktuella uppgifter om företag. Genom detta kan man minimera alla olika aktörers behov av att direkt från företagen begära in uppgifter av olika slag. SCB agerar dessutom för att skapa olika standardiserade informationer om företag, exempelvis branschkoder (SNI-koder). Genom detta kan man säga att vi på olika sätt bidrar till möten mellan företag i Sverige.
Reklamspärra?
Vissa företag kan ibland uppleva att de i alltför stor grad blir kontaktade av företag som vill marknadsföra olika tjänster och produkter. Om man upplever det som besvärande så kan vi lägga in en reklamspärr i vårt register. Vi har i dagsläget ingen möjlighet att enbart spärra telefonnumret för reklamändamål, utan det kommer då att gälla alla kontaktvägar.
Hur länge varar den, vem sprids den till?
Det är kostnadsfritt att lägga in en reklamspärr och den gäller tills man själv vill ha den borttagen. I och med att vi levererar uppdateringar till många andra stora adressbanker i Sverige så kommer reklamspärren att spridas även till dessa.
Bra att veta
Det man får tänka på är att vår reklamspärr inte garanterar att man inte blir kontaktad med reklam av olika slag. Många företagare har annonser eller betalar extra för att finnas med på exempelvis Eniro.se eller Hitta.se. Där är man tillgänglig för sina kunder, men självklart även för andra.
Hur gör jag?
För att vi ska lägga in en reklamspärr så vill vi att företaget själv kontaktar oss. På så vis vet vi att man till fullo förstår vad det innebär att vi registrerar reklamspärren. Fyll i informationen nedan och skicka eller faxa den till oss

Ett tips är att inte vara så blyg och försynt då en säljare kontaktar dig.
Är du inte intresserad så säg bara nej tack och lägg på luren direkt.

Jag brukar säga att de får ringa till huvudkontoret i Danmark, det har bara varit en som frågade efter tel.nr dit.
Sedan efter ett tag brukar det bli tyst, det finns säkert någon hemlig lista över vilka som är tacksamma offer att ringa till.

#19 Det råkade jag ut för så sent som härom dagen… de sa att de var NIX-register men för företagare och att de just nu hade ett erbjudande för endast 29:-/mån.
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
#24 Ringde de från ett företag som heter allasamtal? De ringer mig nästan varje dag!? Spelar ingen roll att man söger att man inte är intresserad…

#24 Ingen aning… jag lyssnade nog tyvärr inte så uppmärksamt eftersom vi av princip aldrig handlar av folk som ringer hem och stör oss på kvälllstid.

#24 ja det finns ett företag som säger att de säljer en spärr för företag likt NIX. Inget jag rekomenderar eftersom det inte är helt säkert att uppringande företag först kollar med deras register innan de ringer upp ditt företag. så det är ganska verkningslöst.
De har även fått in en del klagomål men jag vet inte hur det gått.

#27 Vilken tur att jag skippade alltihop då