Företagande iFokus

Företagande

Etikettbokföring-och-redovisning
Läst 2055 ggr
lilljo
0

tappat kontrollen

jag har en nära vän som för 1,5 år sedan startade ett företag men tron om att hon skulle fixa detta själv.

nu gick det inte riktigt som planerat och hon ligger efter med ungefär alla sina räkningar som hon har och hon har fått en mängd betalningsanmärkningar.

hon är helt knäckt psykiskt.. hon är påväg att bli vräkt från sin lägenhet och hon har inte kunnat ta någon lön på hela tiden så hon har levt utan någon inkost ända sedan hon startade.

hennes privatliv birdar oxå en del till hennes psykiska ohälsa. som sagt så mår hon väldigt dåligt och detta har i sin tur resulterat i att hon inte orkat/kunnat ta itu med bokföringen ordentligt…

hon är ännu inte klart med bokslutet för 2008… det gör att hon blir ännu mer stresad och mår ännu dåligare så det blir bara en ond cirkel av alltihop.

hon har inte berättat detta för någon, jag fick veta det idag när hon kom till mig storgråtandes och har suttit här o skakat hela dagen…

jag är inte så insatt i detta med företagande så jag tänkte jag skulle kolla om det finns någon här som har koll på läget. vad kommer att hända med henne? vad ska hon göra? utan boslut och utan en korrekt bokföring…

hon behöver ju såklart ta sig ur detta så fort som möjligt men hon är så rädd föratt ta kontakt med myndigheter eftersom hon har misslyckats och är rädd för vad som kommer att hända.

hon är helt pank och kan inte betala någon revisor föratt få ordning på papper och sådant eftersom företaget i stort sett gått back sen hon startade…

jag känner mig ganska så hjälplös i detta… känns som att hon måste ta tag i det själv men samtidigt när jag ser på henne så förstår jag att det kommer hon inte att kunna göra.

hon har sagt upp lokalen till butiken iallafall.. men det är ett års uppsägningstid så hon har kvar den till juni nästa år.

så… någon som kan detta? vad ska hon ta sig till? jag vet hur det är att bryta ihop… så jag förstår hur hon känner.. och att det känns helt omöjligt att ta tag i saker och försöka reda upp allt… jag tror inte att hon klarar det…

Åsa S
0

Och jag tycker att hon SKA ta kontakt med myndigheterna, jag tror konsekvenserna kan bli värre ifall man inte gör det. Sköter man inte bokföringen så kan man dömas för bokföringsbrott, att ta kontakt med myndigheterna visar ju att man vill fixa till detta, om man bara struntar i det och låtsas som ingenting skulle jag tippa att ett ev. straff blir värre. Det brukar främst vara dagsböter det handlar om ifall man blir dömd det är bara vid riktigt grova bokföringsbrott det brukar handla om sånt som fotboja eller fängelsestraff.

Anders45
0

Jag har möjlighet att hjälpa henne med att ta kontakt med myndigheterna.

Hon behöver riktig hjälp med att ordna upp situationen.

Du kan kontakta mig på kontakt@juridikhjälpen.se så skall jag se vad som kan göras.

Kaj
0

Hon måste absolut ta kontakt med myndiheter för att reda ut situationen den blir inte bättre av att vänta bara sämre.

Om hon tecknat en Småföretagarförsäkring ingår normalt juridisk och annan hjälp i detta läge.

Är det ett AB hon har så är det bara AB:t som blir drabbat inte hon personligen.

lilljo
0

hej

tack för era svar

jag har försökt att få henne att gå till myndigheterna och säga som det är.. att alla kan misslyckas och det är mänskligt…

men hon är livrädd… detta har gått för långt, hon skulle ha sökt hjälp för länge sedan. hon har nu aldeles för länge gått och mått dåligt men hon har blundat för det och bara skjutit undan problemen och nu har hon åkt på ett riktigt psykbryt, jag får henne inte ens att äta, så hur jag ska få henne att ringa skatteverket vet jag inte.

#2 tack det var snällt! jag ska prata med henne om ditt erbjudande och säga att hon kan höra av sig till dig.

#3 det är en Enskild firma som hon har… tyvärr…

MichaelE
0

Även om mitt omdöme inte kommer direkt vara till stor hjälp så kanske det ger en varning för andra som läser denna tråd.

Först och främst: Myndigheter är till för att hjälpa folk - inte stjälpa folk.

Så som jag förstår av detta så var hon aldrig riktigt insatt i företagandet från början - dvs hon gjorde det för att det vore en kul grej. Eget företagande är ett tidskrävande samt slitande företag man tar an sig - men i slutändan kommer vinsten efter lång tids arbete men vägen dit är lång.

Först bör man läsa igenom allt man kan tänka inom företagande, bibliotek har en hel del information i form av böcker samt gratis broschyrer.

Sen när man har läst allt och brinner för att starta företaget är man redo för att ta nästa steg - starta upp företaget. När jag pratar om brinner så menar jag inte att man ska ha en låga som ett stearinljus - då lågan snabbt slocknar och därmed intresset. Att brinna som en skogsbrand är inte bra heller då den är okontrollerad vilket även kan ge dåliga följder då man kan ha gjort felaktiga samt förhastade beslut som kan kosta en hel del för företaget. Det ens brinnande ska vara är som en brasa, tillräckligt stor för att inte slockna lätt samt att den är kontrollerbar.

Vidare när företaget är startat ska man tänka på tre viktiga saker och missköter man en utav dem så kommer företaget ta stryk och i värsta fall gå under som i det här fallet.

1, Försäljning. Detta är din inkomst och du måste satsa på att vara en seriös, och serviceinriktad försäljare som bemöter alla kunder på ett helhjärtat sätt.

2, Marknadsföring. Detta hänger ihop med försäljning, ju bättre marknadsförsäljning desto mer säljer du. Så satsar man dyrbar tid på det så får man tusenfallt tillbaka om man träffar rätt. Men man ska inte bara kämpa för nya kunder, man måste kämpa på att behålla gamla kunder.

3, Pappersarbete. Jobbigt, tråkigt och tidskrävande. Men som andra har varnat om ovan så är detta viktigt! Försök göra allt själv och boka tid hos en revisor för att kontrollera ifall man har gjort rätt. Är det småfel så rätta det och använd det som mall. Vid större fel, rätta och ha en ny träff för ny genomgång. Dyrt? Kan tyckas men det är värt det!

Hoppas att detta är bra info, #0, du får gärna kopiera detta och för andra så lär på andras misstag och hittar ni någon som har smått problem - stötta den, hjälp den. Det är den bästa medicinen för att orka gå vidare inom det egna företaget. Jag tror att hon saknade en hel del av detta - därför brast hon.