Företagande iFokus

Företagande

Etikettallmänt
Läst 2104 ggr
MichaelE
0

Start av företaget Myssoft

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har haft funderingar kring att starta eget företag sedan några få månader tillbaka då min sambo kläckte idén kring ett program som jag skapade för eget bruk och ifall jag vidareutvecklade den litet mer så skulle det programmet vara till användning för alla (har 40 programmmeringstimmar kvar tills den är klar!). Sedan dess har jag funderat kring namn samt att jag har läst en hel del om egen företagsamhet. Men jag tror jag behöver lite råd och idéer från "levande" människor än bara böcker. Jag läste företagsekonomi i gymnasiet för 6 år sedan så på den fronten kan jag lite samt att jag har drivit UF-Företag inom en annan kurs.

Jag kom till sist fram till ett namn för det tilltänkta företaget - Myssoft - vilket står för My Simple software. .com adresen för detta är upptaget av ett hotell men annars finns inte namnet! Har dessutom skapat en textlogga (se bild). Jag har även kommit fram till en affärsidé för företaget:

Idén bakom Myssoft är att skapa enkla och funktionsrika program för att underlätta vardagen för människor på både kort och långt sikt samt att ge dem mer tid och frihet till annat.

Kan kännas emotsägande men programmet jag har skapat heter My Economy vilket är ett ekonomi program för privatpersoner. Värt att tillägga att jag har kollat upp konkurrensen och jag ligger i framkant när det gäller layout samt funktionsmässigt (de jag testade kräver manual (gratisprogram), bland de som kostade fanns ett flertal som är InternetbaseradeFörvånad).

Jag hoppas att få synpunkter kring allt jag har nämnt ovan samt tips.

// Ifall intresse finns kan jag lägga upp länken här på iFokus till utvärderingsprogrammet till My Economi som jag har uppe på nätet (har länkat dit via Space samt skickat inbjudningar till nära och kära men bara en har nappat hittils Rynkar på näsan). Den fungerar dock bara till 31/1 2010!

Niklas
0

Jag läste affärsidén. Den är väldigt generell. Du kan syssla med nästan vad som helst. Jag tror att det är bättre att vara mer specifik. Jag känner mig inte särskilt träffad som tänkt målgrupp när jag läser den. Berätta hur du ska underlätta min vardag. Vilka av mina problem tänker du lösa?

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Kaj
0

Om jag förstår din affärsidé rätt så ämnar du ta fram små enkla applikationer som man kan tänkas ha nytta av i vardagen (som ditt ekonomiprogram) men att du även har flera på gång.

Det som är svårt här är att veta vad din egen vinning på det hela är tänkt att vara. Skall du ta betalt för programmen, hur sköter du support, vill du paketera alla program i en box eller skall man kunna välja själv ur en verktygslåda.

Förstår att du just nu bara är i idé fasen men jag tror att du måste bli lite mer konkret i hur du tänkt dig att sälja dessa applikationer.

Själva affärsidén kan nog gå om du lyckas träffa med rätt applikationer som du tror att vanligt folk kan ha nytta av för att underlätta sina dagliga aktiviteter etc

MichaelE
0

#1 det var en bra tanke, som jag nämnde (om inget annat så nämner jag det nu) så arbetar jag på det så det kommer nog ske förändringar i affärsidén. Är inte så bra att skriva sådana - hade samma problem när det gällde UF-företaget för 6 år sedan.

När vi kommer till problemen så är det främst ekonomi, har lite inspiration från Lyxfällan, och genom att skapa ett överskådligt program så kan man se hur stora utgifter man har samt inkomster. Ifall man går plus eller minus i månaden. För den erfarenheten jag har fått utav Lyxfällan är att människor inte räknar på sin ekonomi och har med andra ord inte koll på det hela. Det går ofta så långt att de har en hundring eller två när det är 1,5 vecka kvar tills löningen och många undrar då, hur kom det sig att det blev så? Om man vet hur mycket pengar man kommer ha efter alla räkningar innan löningen kommer så vet man vad man kan spendera pengar på. Ifall man har råd att gå på bio med familjen eller hur mycket man kan spendera på julklappar till barnen utan att behöva ta ett sms:lån strax efter nyår.

Hur kommer detta underlätta ens vardag? Som jag nyss skrev så påverkar detta ens sätt att se på ekonomin - för vissa kan detta bli stressande ifall man har dålig ekonomi men då vet man det. För andra kan man slappna av och veta att jag har det bra den här månaden och kan unna mig lite gott. Min målgrupp är ensamstående föräldrar, småbarnsfamiljer bland låg- och medelinkomsttagarna där det kan vara svårt att få ekonomin att gå ihop. Målet är att se till att de är medvetna om hur eonomin för dem ser ut innan de hamnar i Lyxfällan eller i kronofogden.

Jag hoppas att detta ger svar på din fråga. Notera att det jag svarar på är det programmet som jag kommer lansera med (kommer skapa fler efter att företaget är igång bl a ett för egenföretagare). Om du är intresserad att prova programmet så skicka ett meddelande så skickar jag länken.

MichaelE
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#2 missade att du hade skrivit när jag lade in mitt inlägg. Det är just därför jag börjar skriva om allt här innan jag ger mig in på det.

Jag kommer ta betalt för programmen och de kommer att säljas på skiva, vilket skpar flera problem för mig då jag måste leta reda på ett skrivtryckeria, ta reda vad det kostar, samt att jag måste trycka omslag och sådan till skivorna - många kostnader. Bästa vore om jag gör som många större företag att sälja nerladdningsbara installationer men bara det kostar - kan inte programmera så bra när det gäller hemsidor. Speciellt då sidorna ska hantera kreditkort, paypal med flera. Svenskar känner sig dock tryggare med att köpa per faktura, och då blir det en installationsksiva.

Support kan bli svårt, speciellt telefonsupport. Eftersom jag kommer ha mitt nuvarande jobb vid sidan om i längre tid framöver för att säkra min inkomst, men jag kommer ha fast tid så jag kan ha fast telefonsupport.

Jag kommer också ha e-postsupport samt en manual som följer med som helst ska besvara alla problem som kan dyka upp under programkörningens gång.

Kommer dock ha små enkla program som jag kommer att lägga upp gratis som kan hjälpa programmerare, webbsideksapare eller andra i småsaker - då det är onödigt att ta betalt för dessa program eftersom de inte är så stora.

För att ge en mer konkret bild över detta program lägger jag upp en bild här så ni ser lite mer hur det ser ut. Notera att den skiljer sig lite från utvärderingsversionen jag har. Bakgrunden har jag valt själv då programmet stödjer Teman.

Niklas
0

#3: Ja, där har du redan givit mycket mer information. Information som gör att vissa kan känna sig träffade. Om du till exempel preciserar affärsidén så att medel- och låginkomsttagare är målgruppen tror jag att du får mer nytta av den.

Försök besvara de här frågorna när du beskriver affärsidén:

* Vad ska du göra?

* För vilka ska du göra det?

* Hur ska du göra det?

* Varför ska du göra det?

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

MichaelE
0

#5 Jo dem där punkterna känner jag igen, men tänkte aldrig på dem när jag skrev idén. Jag återkommer med ny affärsidé när jag har skrivit klar den.

Det är bara en sak och det är att affärsidén kommer endast matcha med My Economy programmet - visst det är en början så jag antar att jag får utveckla idén efterhand jag har skapat nya program.

MichaelE
0

Tänkte bara tacka för svaren och jag kommer nu lämna iFokus för att koncentrera mig mer kring Företaget om jag kommer starta upp det samt andra projekt jag har. Tack så mycket och ha det bra