Företagande iFokus

Företagande

Etikett: lagar-och-regler
Läst 2172 ggr
karolinaw
0

Varor från utlandet

Hej!

Jag och en vän funderar på att starta en egen websida och sälja varor från utlandet. Får man sälja kopior om man tydligt visar på att det är just kopior av t.ex en märkesvska. Hur fungerar det? Finns det några regler för hur mycket man får importera? Jag har hört att man kan få böta upp til 100.000 kr om man bär på en fake-väska, men det var typ i italien… Om det är sant… Gäller då samma sak här? Många frågor.. men är det någon som vet så svara gärna på det du kan och lite till. Frågar hellre för mycket än för lite :) 

Tack på förhand//

Karro

Niklas
0

Nej, du får inte sälja kopior av Microsoft Office även om du säger att det är piratkopierat. Det är ingen skillnad på väskor.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Kaj
0

Du får inte ens sälja orginalet utan att ha medgivande. Dvs inte ens en laglig kopia av en Gucci väska eller en laglig kopia av Office från Microsoft utan deras tillstånd först.
Anledningen är att de oftast har utsett andra som har rätt att sälja deras produkter samt att den som äger varumärket vill ha en viss del av priset.

karolinaw
0

Tack för svar. Kanske var en dum fråga, men frågar hellre för mycket än för lite :P Därför ställer jag ännu en dum och invecklad fråga :P

Undrar bara hur det är möjligt för försäljare i t.ex turkiet att sälja väskor som är grymt bra kopior i flashig butik? Varför är det lättare i vissa länder än i andra? Vart går gränsen för en kopia? Tex så finns det ju gratisprogram som påminner extremt om photoshop som, enligt min vetskap, inte är olagligt. Gimp tex. Undrar detta därför att om väskorna i så fall inte är exakt kopia så borde det gå att sälja… eller? Finns ju otroligt mycket väskor o kläder utomlands som inte är exakta, men som man inte kan se någon skillnad på förän man granskar ordentligt… förstår ni mitt dilemma? När har egentligen någon stulit en annans skapelse? Gränsen borde ju vara hårfin…

Vill passa på att tala om att jag absolut inte vill eller tänker göra något olagligt, därför jag ställer så mycket frågor.

//Karro

Kaj
0

Skillnaden är olika lagar i olika länder.

Men det pågår hela tiden stämmningar över världen på just kopior eller intrång på patent.
Kina är särskilt i fokus där väldigt mycket produkter kopieras och säljs under annat namn.

Anders45
0

Akta dej för kopior. Du får snabbt ett dåligt rykte att man vet inte säkert vad det är för något.

Försök hitta "egna" produkter att importera och sälja