Företagande iFokus

Företagande

Etikettallmänt
Läst 1359 ggr
LIAB
0

Betala för domännamn?

Håller på att starta upp en e-handel men det visar sig att det domännamn jag vill ha är upptaget. Jag har kontaktat innehavarna som är villiga att överväga att avsäga sig namnet men de vill ha någon typ av ekonomisk ersättning…

Hur mycket kan vara rimligt att erbjuda? Jag förstår att detta självklart beror på hur angelägen jag är om att just få detta domännamn och att det egenligen inte finns något tak på hur mycket de kan kosta, men om någon har något att gå på vore jag mycket tacksam. Jag badar inte direkt i pengar…ännuGlad

Kaj
0

Beror på skulle jag säga.
Om den som har domännamnet idag har en verksamhet i den och använder den som sin hemsida och även har trafik och en affärsidé som fungerar blir priset avgörande för det. Dvs man måste nog vara beredd att "köpa ut" det immateriella kapital den ägaren anser att det skulle kosta att bygga upp verksamheten under ett nytt domännamn.

Om det bara är någon som reggat namnet i syfte att sälja det vidare ifall någon skulle vilja ha det tycker jag det är mer tveksamt att betala någon stor summa. Det finns väl även prejudikat här där företag har fått loss domän namn rätt billigt då domstol ansett att det varit en ren uppsikt att ta ett domän namn för att sälja det vidare. Då har det dock mest varit tal om att man tagit ett domännamn från ett företagsnamn som redan existerar men ännu själva inte hunnit registrerat domänen.

Niklas
0

#0: Fråga vad de har tänkt sig och pruta därifrån.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning