Företagande iFokus

Företagande

Etikett: lagar-och-regler
Läst 2745 ggr
Lorita
0

vad betyder vinstmarginal beskattning ?

"Vi använder vinstmarginal beskattning vilket innebär att du inte kan lyfta av Moms på våra XXXXXX det tillkommer heller aldrig moms"

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

altavista
0

försök o´ hitta ngt här - jag gitter inte läsa genom 430 sidor

http://www.skatteverket.se/download/18.3a2a542410ab40a421c80006445/30503.pdf

Lorita
0

Jag tänkta att någon viste, för det lät så konstigt att något inte hade Moms och att man kunde skatta så att man blev momsbefriad, går det om jag köper av ett företa så måste väll vara någon form av moms….eller är jag ute och cyklar?

Vissa typer av idrott vet jag är momsbefriade men inte varor?

altavista
0

Det finns dels Moms - eller mervärdeskatt - dels det finns inkomstskatt, eller när det gäller ägaren till Enskild firma som skattar efter vinsten i firman.

Det finns Moms på alla varoro och tjänster, det kan va´ olika momssats (25-12-6 %).

Idrott är inte momsbefriad utan det kallas för att ideella föreningar är inte momspliktiga.

De betalar också Moms när de köper in varor/tjänster men kan inte dra av mot utgående Moms, för de redovisar inte heller utgående Moms.
T ex när en idrottsförening fakturerar en sponsor för reklam, det får inte skrivas på fakturan någon momssumma eller momsprocent.

Lorita: f.ö. jag förstår inte riktigt din fråga.

Lorita
0

Det gör inte jag heller citatet är hämtad från ett ställe där dom köper och säljer hästar och jag fattar inte hur det kan bli så att man inte lägger Moms på hästarna, det är ju som vilken vara som helst. Är ordet vinstmarginalbeskattning bluff eller finns det något sätt att kringgå momsen, normalt så om man köper häst av en rörelse så är det 25% Moms men varför inte i detta fallet?

altavista
0

sorry, vet ingenting om handel med hästar.

Det är utgående Moms när det säljs nötkreatur till slakt

Lorita
0

Häst är som vilken vara som helst och momsen är normalt 25 % det är därför jag tycker det är underligt att man kan komma runt momsen. Det är som att köpa och sälja bilar det är ingen skillnad alls så sätt. Så frågan är kan man slippa Moms om man har vinstmarginalbeskattning? Och i så fall hur gör man?

Kaj
0

Jag vet att det finns något som heter just vinstmaginalbeskattning och det innebär att man i vissa fall kan använda sig av själva vinstmarginalen för beskattning. Har för mig att det rör sig om vissa begagnade föremål man säljer od.

Tycker det verkar konstigt om en häst räknas som begagnad dock.

Lorita
0

#7 tack då förstår jag, dom har troligen hästarna på försäljning åt privatpersoner och skattar då enbart på mellanskillnaden…….kan det vara så?

Kaj
0

#8 låter troligt. Om det sedan är OK är en annan sak men det rör ju dem och skatteverket. Du kan dock inte lyfta Moms ifall du köper hästen till en verksamhet vilket är synd.

Lorita
0

Dom flesta hästar ägs ju av privatpersoner så momsen är ju bara krånglig, då. Många hästar är "svarta", alla bruna och grå nyanser är nog bara en synvilla om skattemyndigheten skulle var med och tycka Generad

Tack så, mycket för att du fick mig att fatta, jag hör till den typ som vill veta hur allt ligger till Skrattande

altavista
0

ja, just det Kaj!

nu när du skriver detta, det är vanligt vid begagnadbil-handel.

Man skattar för mellanskillnaden mellan inköps- och försäljningspris.

Men Moms vid handel mellan privatpersoner? nej, men om den ena har firma då han/hon måste redovisa inköps- och försäljningsprisen resp mellanskillnaden.

När det gäller hästar: finns det inga hästar som ägs t ex av en förening? För föreningen måste också redovisa handel om de bedriver sånt.

Men själva vinstmariginal har ingenting med momsen att göra, om inte den biten som att man betalar momsen som tillfaller den delen som är vinsten vid en försäljning, alltså inköpspris 10000, försäljningspris 20000 därav 2000 är Moms på 10000 som ska betalas.

Det finns även särskilda konton för begagnadhandel, dsk positiv VM och, om försäljningen sker med förlust, negativ VM konton, vanligtvis 3028 och för förlust 4028
Men det finns en del andra saker i samband med detta.