Företagande iFokus

Företagande

Etikettbokföring-och-redovisning
Läst 4484 ggr
mariatingsund
0

traktamente gällande belopp

Det var faktiskt första gången i år jag var bortrest två hela dagar och 2 hela nätter i arbetet, så nu undrar jag vad det gällande beloppet är för raktamente. (Jag har kvitto för boendet, men ej för mat.)

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Kaj
0

Heldagstraktamente 210 kr

Halvdagstraktamente 105 kr (avresa 12.00 eller senare och hemkomst 19.00 eller tidigare

Schablon för natt 105 kr

Minskning för:

210 kr (heldag)

105 kr (halvdag)

Frukost lunch och middag

189 kr

95 kr

Lunch och middag

147 kr

74 kr

Lunch eller middag

74 kr

37 kr

Frukost

42 kr

21 kr

mariatingsund
0

Jo, det var just det jag inte förstod, jag såg dessa siffror med de är ite entydliga för mig. Om jag åkte kl 3 på eftermiddag sov två nätter borta och kom hem kl 22 tredje dagen, då har jag varit borta två hela dagar och två hela nätter. (eller två och halv då?)

Om jag har kvitto för boendet, hur mycket kan jag skriva för frukost-lunch och middag? 189 Kr/dag? Eller 210?

Kaj
0

Jag skulle tolka det som två och en halv dag

Om det i ditt boende ingick både frukost, lunch och middag skall du dra av 189 kr från ditt dagtraktamente 210 kr. Det traktamente du då får är alltså 21 kr (då alla måltiderna ingick)

för den halva dagen blir det då (om alla måltiderna ingick) 105 kr minus 95 kr. Ditt traktamente för den halva dagen blir således 10 kr

Du skall alltså ta det traktamente som gäller (210 kr för heldasg och 105 kr för halvdag) och sedan från tabellen dra av de belopp som motsvarar de måltider som ingår i ditt boende.

mariatingsund
0

I boendet ingick bara boende, inga måltider. Och det var på 175 Kr/natt, två nätter. Ursäkta att jag fattar så trögt. Skulle det betyda då att jag bara kan dra av 210-175=35 Kr för frukost, lunch och middag/dag? Eller också 210 Kr/dag för bara mat? (Du förstår säkert att jag inte kan avgöra om "traktamente" innebär både boende o måltider eller endast måltider)

Kaj
0

Boendet tar du upp som en utgift och du får ta ut hela beloppet skattefritt utbetalt till dig själv

Där blir det alltså 175 kr per natt du kan ta ut. Dvs du tar ut exakt så mycket som den verkliga kostanden för boendet var.
Detta gäller även ev. resekostnader.

Såg även nu att du kom hem kl 22. Det innebär att även sista dagen räknas som hel dag eftersom du kom hem efter kl 19.00

Ingick inga måltider i boendet så får du ta ut fullt traktamente.
Dvs i ditt fall 210 kr per dag.

Det borde alltså bli 630 kr i traktamente som du kan ta ut skattefritt

Samt 350 kr för boendet (detta är inte traktamente utan en utgift du haft i och med resan).

Traktamente inrikesresa

Kaj
0

Traktamentena jag angivit här gäller om du varit på resa i Sverige (inrikes).

För resa utomlands är det andra traktamenten som gäller (för respekive land) samt att man skall reducera traktamentet om måltider ingår enligt följande:

Helt fri kost - minska traktamentet med 85%

Lunch och middag - minska traktamentet med 70%

Lunch eller middag - minska traktamentet med 35%

Frukost - minska traktamentet med 15%

Traktamente utrikesresa

mariatingsund
0

Tusen tack, då har alla siffror hamnat rätt i mitt huvud :-)

hfohrman
0

Första dagen avresa kl 15:00  = Halvt traktamente

Andra dagen fullt traktamente

Tredje dagen hemkomst 22:00 = Helt traktamente.

Då du inte har mat i boendet så får du hela summan.

210+210+105. = 525:-

Boendet tar du som en utgift fullt ut i bolaget. Och kan givetvis ta ut dom som eget uttag.

Summan 105:-/natt som näms är om man bor hos en bekant och inte har kvitto.

Hans

mariatingsund
0

OK. Det är väldigt lätt när man får det förklarat, men man kan nog inte gissa så lätt när man ser alla dessa siffror med bara ord minskning, eller också är det bara jag som alltid tänker för krångligt.Skrattande