Företagande iFokus

Företagande

Etikett: allmänt
Läst 1327 ggr
Stephanie
0

Hur göra en marknadsundersökning muntligt?

Jag behöver göra en liten marknadsundersökning i skolan till mitt projektarbete. Jag ska programmera en loggbok på datorn, som eleverna ska kunna använda istället för den loggbok vi har i "pappersform". Men då är jag ju nyfiken på vad eleverna faktiskt skulle vilja ha med för funktioner. Och då är frågan - hur genomför jag en sådan undersökning "proffsigast"? Tungan ute

Jag vill göra undersökningen muntligt, alltså prata med eleverna direkt. Eftersom jag räknar med att få utförligare svar och en bättre syn på vad eleverna faktiskt vill ha. En enkät i pappersform blir mest bara "kryssa, kryssa, kryssa" utan att faktiskt ge något…

Jag ska fråga både ettor, tvåor och treor såklart. Men ska jag ha ett antal bestämda frågor och kan jag då vidareutveckla deras svar med fler frågor? Eller blir det ett missvisande slutresultat på något sätt då?

I projektarbetet betygssätts ju allting man gör, så jag måste göra ett "rätt och riktig" undersökning, utförd på ett bra sätt. Men jag vet inte riktigt hur jag ska göra, så därför vänder jag mig till er för lite tips Glad

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Kaj
0

Bäst är att du först försöker tänka igenom vilka frågor du vill ha svar på. Utgå från den loggbok ni har idag och försök att själv göra bedömmningar om vad du tycker skulle kunna ändras. Då ser du hur eleverna kommer att bedömma dessa.

Därtill kan du sedan lägga till ett eller flera fritext fält där eleverna själva kan utrycka önskemål etc i fritext

Ett tips.

Om du kommer ha frågor då eleverna skall ange ett val av ett antl olika förbestämda val
tex vad tycker du om funktion xxx
Dåligt
Ganska bra
Bra
jättebra
Perfekt

Om du har sådana frågor skall du alltid ha ett jämnt antal svaralternativ. Dvs 2 eller 4 eller 6 eller 8 osv.
På så sätt kan man inte ta den enkla vägen och välja något i mitten vilket annars är ett sätt att lätt komma runt en fråga.
Har du t ex 5 svarsalternativ kommer många att välja alternativ 3 för den ligger i mitten.
Har du i stället 6 svarsalternativ måste man ta ställning till den övre eller lägre delen i skalan utan att vara neutral